Aardlek-schakelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 48

Re: Aardlek-schakelaar

HansH schreef: za 04 mei 2024, 10:28
curious_CF schreef: za 04 mei 2024, 09:36 Een condensator zit gewoon in het stroom circuit.
in PC powersupplies zitten Y-caps . Die zitten tussen de net kant en de geisoleerde secundaire kant. die zijn maximaal ca 4.7nF en hebben bij 50Hz dan een impedantie van ca 680kohm. dat geeft dus een lekstroom naar aarde (als er iets geaard zit aan de laagspanningskant) ca 340uA. dat is dus veel te weinig om een aardlekschakelaar op aan te laten spreken, maar meerdere van dat soort apparaten kan het samen wel wat lekstroom opleveren.

Deze condensatoren laden op en geven de energie weer af, in een zodanig kleine C dat het meer een ontstoring/filter is .
Mocht de condensator kapot zijn/overslaan komen we misschien weer bij de theorie van zwevende voeding.
Het zit dus gewoon in het stroom circuit ,vanuit de electronica gezien.
sigma I is 0 ,maar dat is lang geleden.
Maar voor iemand die niet uit de electronica komt lijkt dit wel zo te zijn.
Begrijp dan ook niet helemaal dit copy paste argument ,als iets zo marginaal is dat het geen invloed kan hebben op het afslaan van de aardlek.
Meerdere van dit soort apparaten ,kan de aardlek schakelaar aanspreken !!,
dan praten we wel over een situatie die thuis in mijn ogen niet mogelijk is.
De opleiding middelbare electronische signaal bewerking is al weer 25 jr geleden, toch zou ik wat advies van iemand in het vakgebied wel willen lezen.
Misschien meer een vraag voor het electronica forum ,want dit lijkt me niet erg behulpzaam tov de topic starter.
Deze uitleg is een stuk beter om te begrijpen.
https://www.circuitsonline.net/forum/vi ... ng&mode=or
En dus komen we steeds weer terug op de aarde draad ,en de andere natte apparaten.
In mijn ogen is het belangrijk de informatie zo te formuleren dat de vraagsteller daarmee geholpen is.
Als ik met mede installateurs praat ,begrijpt mijn omgeving er ook niets van.

Berichten: 3.991

Re: Aardlek-schakelaar

curious_CF schreef: za 04 mei 2024, 14:29 toch zou ik wat advies van iemand in het vakgebied wel willen lezen.
toevallig zit ik in het vakgebied als architect switch mode power supplies systemen voor oa PC, laptop, maar ook automotive applicaties. wij ontwerpen die dingen, inclusief EMI maatregelen zoals x en y cap dimensionering.

Berichten: 48

Re: Aardlek-schakelaar

Ongelooflijk ,dan mijn welgemeende excuses , De antwoorden in mijn ogen waren zo ver gezocht mbt de vraagsteller ,dat ik mij afvroeg of het echt ging om de topic starter te helpen met zijn aardlek.....

Berichten: 3.991

Re: Aardlek-schakelaar

curious_CF schreef: zo 05 mei 2024, 09:14 De antwoorden in mijn ogen waren zo ver gezocht mbt de vraagsteller ,dat ik mij afvroeg of het echt ging om de topic starter te helpen met zijn aardlek.....
kort samengevat ging de discussie over de vraag of er in het apparaat lekstromen kunnen lopen via de componenten die er zitten. Dat zou dan via de y-cap kunnen maar daarmee haal je geen 30mA, hooguit een halve mA. daarnaast was de discussie over waar lekstromen dan lopen om de aardlek schakelaar in werking te stellen. dat was dus een stroom (Ifase-Inul)>0. die stroom loopt dan in de aarde of de aarde van iets wat ermee is verbonden al dan niet capacitief, bv een modem, beeldscherm. samen met lekstroom in andere apparaten, bv vochtige machines zoals wasmachine, vaatwasser, kan de lekstroom samen de treshold overschrijden. daarnaast heb je nog het effect dat een lege Ycap op het moment dat je de stekker in het stopcontact stopt ook nog hoge transient stromen kan geven die dus kunnen helpen om de treshold te overschrijden.
aanvullend:
Er kan ook nog lek in de PC supply zelf zitten door bv stof en vocht. evt kun je de lekweerstand meten met een AC stroommeter als je die aansluit tussen aarde van het apparaat en aarde van een stopcontact met het apparaat aan. dat kun je doen door de pc in een niet geaard stopcontact te steken en dan kun je simpel meten tussen aarde van een wel geaard stopcontact en de aarde van de pc stekker.

meten kan ook met zo'n goedkope meter van 5 euro van de action op de stand AC 250V. je meet dan feitelijk een stroom V/Rinwendig van de meter. Rinwendig is bij mijn action meter ca 400kohm. ( gemeten 240VAC tussen fase en 0 en met 100kohm in serie met de meter meet ik 48V over de 100k en 192V over de meter) Dus I=48V/100k=480uA, Rinwendig =192V/480uA=400kohm.

dus sluit je de meter aan tussen de 2 aardes en je meet bv 100V dan loopt er een lekstroom van 100V//400k=250uA. dan is de lekweerstand in het apparaat dus R= (Vmains-100)/250uA=140/250uA=560k. in de aarde van het apparaat gaat dan bij geaard stopcontact een stroom lopen van I=240V/560k=430uA.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.081

Re: Aardlek-schakelaar

HansH schreef: zo 05 mei 2024, 10:12 ...daarnaast heb je nog het effect dat een lege Ycap op het moment dat je de stekker in het stopcontact stopt ook nog hoge transient stromen kan geven die dus kunnen helpen om de treshold te overschrijden.
aanvullend:
Er kan ook nog lek in de PC supply zelf zitten door bv stof en vocht.
Dat kan alleen een rol spelen als het apparaat geaard is. Volgens TS is het computer op een niet-geaard stopcontact aangesloten.

Berichten: 3.991

Re: Aardlek-schakelaar

voor 30mA aardlekstroom zou je een lekweerstand hebben van R=Vmains/30mA=230/30mA=7k7.
als je dus je action ac voltmeter tussen de 2 aardes zet meet je in dat geval bv hetvolgende:
Vmains=230V (eerst dat meten tussen fase en 0)
meten tussen 2 aardes geeft dan V=400/(400+7.7)*230=225.6V
dus met 30mA lek meet je 4.3V lager dan de netspanning. zo heb je dus snel een indicatie hoeveelaardlek er in een apparaat zit.

Berichten: 3.991

Re: Aardlek-schakelaar

Xilvo schreef: zo 05 mei 2024, 10:17 Dat kan alleen een rol spelen als het apparaat geaard is. Volgens TS is het computer op een niet-geaard stopcontact aangesloten.
zoals al eerder opgemerkt kan de aarding effectief gezien via allerlei andere wegen gemaakt zijn, bv via een modem met netwerkkabel. Gezien het feit dat de aardlek eruit vliegt op het moment dat de pc aangezet wordt geeft dat al aan dat er dus aardlekstroom loopt in de pc, anders kan die nooit op dat moment de aardlekschakelaar laten aanspreken.

Berichten: 3.991

Re: Aardlek-schakelaar

curious_CF schreef: zo 05 mei 2024, 09:14 De antwoorden in mijn ogen waren zo ver gezocht mbt de vraagsteller
Dat is voor de anayse in het algemeen wel handig als je eerst zoveel mogelijk mogelijke oorzaken op een rijtje hebt. dan kun je die daarna een voor een verder analyseren/beredeneren en afstrepen. net zolang tot je de dominante oorzaak(en) hebt aangetoond. vaak zie je dat mensen eerst 1 oorzaak zien en die dan proberen recht te praten. Dan krijg je de bekende te kort door de bocht redenaties.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.569

Re: Aardlek-schakelaar

Pa Pinkelman schreef: vr 26 apr 2024, 20:14 De 30 mA kan niet via de ontbrekende aarde. Hooguit via de internetkabel die naar mijn modem loopt.
Je kunt een netwerk isolator kopen, een eenvoudig blokje dat je tussen de pc en de ethernetkabel zet. Het is een galvanische scheiding. Dan kan er door de kabel geen lekstroom meer lopen.

Berichten: 3.991

Re: Aardlek-schakelaar

jkien schreef: zo 05 mei 2024, 12:14 Je kunt een netwerk isolator kopen, een eenvoudig blokje dat je tussen de pc en de ethernetkabel zet. Het is een galvanische scheiding. Dan kan er door de kabel geen lekstroom meer lopen.
dat is dan fenomeen bestrijding. Je aardlek vliegt er niet voor niets uit. er is dan ergens een serieus probleem wat je niet mag negeren. Dus je moet eerst snappen wat er aan de hand is.

Berichten: 48

Re: Aardlek-schakelaar

HansH schreef: zo 05 mei 2024, 11:55
curious_CF schreef: zo 05 mei 2024, 09:14 De antwoorden in mijn ogen waren zo ver gezocht mbt de vraagsteller
Dat is voor de anayse in het algemeen wel handig als je eerst zoveel mogelijk mogelijke oorzaken op een rijtje hebt. dan kun je die daarna een voor een verder analyseren/beredeneren en afstrepen. net zolang tot je de dominante oorzaak(en) hebt aangetoond. vaak zie je dat mensen eerst 1 oorzaak zien en die dan proberen recht te praten. Dan krijg je de bekende te kort door de bocht redenaties.
Ik begin altijd met de meest voorkomende logische oorzaken.
De natte apparaten ,trek alle stekkers van deze natte apparaten eruit en wacht.
De rest is heel ver gezocht ,mogelijk maar in dit stadium....

Berichten: 48

Re: Aardlek-schakelaar

HansH schreef: zo 05 mei 2024, 10:27 voor 30mA aardlekstroom zou je een lekweerstand hebben van R=Vmains/30mA=230/30mA=7k7.
als je dus je action ac voltmeter tussen de 2 aardes zet meet je in dat geval bv hetvolgende:
Vmains=230V (eerst dat meten tussen fase en 0)
meten tussen 2 aardes geeft dan V=400/(400+7.7)*230=225.6V
dus met 30mA lek meet je 4.3V lager dan de netspanning. zo heb je dus snel een indicatie hoeveelaardlek er in een apparaat zit.
Als dit bij het inschakelen gebeurd , gaat het zo snel dat het niet meetbaar is.
spanningen zijn in woonhuizen vaak niet eens stabiel.
Meten bij de pc lijkt mij onmogelijk , maar goed.
Wat je wel kunt meten bij andere natte apparaten is het ongeaard op een verlengsnoer aansluiten , en dan meten tussen metaal deel en aarde.
Maar aan de andere kant is dit ook niet aan te bevelen aan een niet elektro technisch opgeleid iemand..
Heb zelf vaak rond de 60 volt gemeten bij afwasmachines.
En bij kapotte boilers nog veel meer , zeker bij boilers zie je heel veel problemen.

Berichten: 3.991

Re: Aardlek-schakelaar

curious_CF schreef: zo 05 mei 2024, 14:44 Maar aan de andere kant is dit ook niet aan te bevelen aan een niet elektro technisch opgeleid iemand..
dat klopt. Je moet het apparaat immers behandelen alsof wat je aanraakt met het net is verbonden. dus moet je wel weten wat je aan het doen bent. maar dat geldt eigenlijk voor de analyse van alle elektrotechnische problemen aan netspanning.

Berichten: 3.991

Re: Aardlek-schakelaar

curious_CF schreef: zo 05 mei 2024, 14:44
En bij kapotte boilers nog veel meer , zeker bij boilers zie je heel veel problemen.
klopt. laatst nog een aardlek probleem met de senseo en ook men een tosti ijzer. Dat tosti ijzer kon weg want was echt lekstroom in het element. de senseo is op de een of andere manier een druppel water in gekomen. na een paar keer koffie zetten via een scheidingstransformator was de senseo weer goed en bleef goed.

Berichten: 48

Re: Aardlek-schakelaar

Als ik alles nog eens doorlees , 1 aardlekschakelaar gehele huis.
WCD s zonder aarde ?
Natte apparaten op wcd zonder aarde ?
Alles kan maar krijg het gevoel dat de gehele installatie niet voldoet aan de huidige normen.
Had ooit eens een probleem in een woonhuis met een apparaat onder spanning , hadden ze gewoon de aarde draad in de meterkast losgekoppelt ,god weet waarom.
Soms kijken we naar een apparaat ,terwijl de daadwerkelijke oorzaak van de poltergeist aan de andere kant van het huis zweeft.
Advies , laat eens een elektromonteur er naar kijken.
En ik hoop dat TS ons op de hoogte houdt.

Reageer