[natuurkunde] verslag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 927

verslag

bevat de onderstaande tekst, een correcte inhoud? 

Tolerant 224 zijn deeltjes die onder andere gebruikt worden in de geneeskunde, maar ze verliezen na één seconde al de helft van de radioactiviteit. Als deze deeltjes moeten getransporteerd worden, moeten ze heel snel zijn, want na drie seconden is drie keer de helft van de radioactiviteit verdwenen. 

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: verslag

Of het inhoudelijk klopt weet ik niet.
 
Je zou het een en ander m.i. wel wat duidelijker kunnen formuleren. De 'maar' in jouw eerste zin vind ik vreemd. Nogmaals, ik weet niet of het inhoudelijk klopt en wat voor functie (en verval) dit deeltje heeft, maar het is in de (nucleaire) geneeskunde wel fijn als ingebrachte radioactieve deeltjes snel vervallen. Ik zou in dat geval voor het woord 'want' gaan.
 
Daarnaast is het voor een lezer, vooral een leek op dit gebied, denk ik niet duidelijk als je zegt dat na drie seconde 3 keer de helft van de radioactiviteit is verdwenen. Aangezien je dit volgens mij voor een verslag moet schrijven moet je het op een dergelijke manier beschrijven zodat iedereen het kan begrijpen. Je kunt beter zeggen dat er na 3 seconde nog (1/2)3 = 1/8e van de oorspronkelijke radioactiviteit over is.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: verslag

Verder neem ik aan dat je thorium bedoelt. Pas een beetje op met "autocorrect"
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 927

Re: verslag

Bedankt

Dus ipv tolerant, thorium, want ik had moeten luisteren naar een mevrouw en dan moest ik verslag maken. Maar ik dacht dat ze tolerant zei. Is thorium, 224?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: verslag

Thorium kan meerdere massagetallen hebben; het hangt er vanaf welk isotoop je hebt. In dit geval heb je dus thorium-224. Dat betekent dat je de stof thorium (atoomnummer 90) hebt, met een massagetal van 224. Zie hier voor de isotopen van thorium.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer