Horen van roddels over anderen stimuleert zelfreflectie en groei

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Horen van roddels over anderen stimuleert zelfreflectie en groei

Waarom zijn we zo geïnteresseerd in het horen van roddels over de successen en mislukkingen van anderen? Volgens onderzoekers leveren roddels waardevolle indirecte sociale vergelijkingsinformatie op. De ontvanger gebruikt die als een essentiële bron voor zelf-evaluatie. ‘We zouden roddels moeten accepteren als een normaal aspect van het leven ’.
 
De onderzoekers bestudeerden het effect van positieve en negatieve roddels op het oordeel van de ontvanger over zichzelf. Het blijkt dat positieve roddels zorgen voor meer waardering voor zelfverbetering, terwijl negatieve roddels de waardering voor zelfpromotie vergroten. Negatieve roddels stimuleren bovendien het hebben van zorgen over zelfbescherming. Er is een verschil tussen de impact van de gevonden effecten op mannen en vrouwen.
 
Vleiend
“Het horen van positieve verhalen over anderen kan nuttig zijn, omdat dit iemand stimuleert zichzelf te verbeteren,” legt hoofdonderzoeker Elena Martinescu uit. “Het horen van negatieve roddels kan vleiend zijn, omdat dit suggereert dan anderen misschien minder goed functioneren dan wijzelf. Echter, negatieve roddels kunnen ook bedreigend zijn, omdat deze kunnen wijzen op een moeilijke sociale omgeving waarin men gemakkelijk het slachtoffer kan worden van negatieve bejegening.”
 
Hoge alertheid
De onderzoekers hadden verwacht dat individuen meer alert zouden zijn na het ontvangen van positieve dan van negatieve roddels. Positieve roddels kunnen immers een leerzame informatiebron zijn. Verrassend genoeg was de alertheid hoog voor zowel positieve als negatieve roddels, waarschijnlijk omdat beide typen roddel zeer relevante informatie bevatten voor de ontvanger.
 
Sekse
Er blijken duidelijke verschillen in effecten op mannen en vrouwen. “Vrouwen die negatieve roddel ontvangen, zijn bezorgder over zelfbescherming. Mogelijk omdat zij geloven dat ze eenzelfde lot zullen ondergaan als de persoon over wie de roddel gaat. Mannen die positieve roddel ontvangen, ervaren meer angst. Wellicht omdat de opwaartse sociale vergelijking met concurrenten een bedreiging vormt”, legt Martinescu uit.
 
“Accepteer roddels”
Aangezien roddels een essentiële bron voor zelf-evaluatie zijn, pleiten Martinescu en haar collega’s ervoor dat we roddel “accepteren als een natuurlijk deel van het leven, in plaats van het te bestrijden. We moeten bij het ontvangen van roddel een kritische houding aannemen en ons bewust zijn van de gevolgen die het kan hebben voor onszelf en anderen.” Het ontvangen van roddel over andere mensen is een waardevolle bron van kennis over onszelf, omdat we onszelf impliciet vergelijken met de mensen over wie geroddeld wordt. 
 
 
Bron: Rijksuniversiteit Groningen
 
Publicatie:
Martinescu, E., Janssen, O., Nijstad, B.A. : Tell Me the Gossip: The Self-Evaluative Function of Receiving Gossip About Others.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: Horen van roddels over anderen stimuleert zelfreflectie en groei

Roddels horen natuurlijk bij het normale leven. Ook in de psychologie ging Maslov die in zijn piramide bij de 'sociale behoefte' van de mens plaatsen en het heeft natuurlijk ook veel met de taal te maken die we gebruiken (elk woord heeft voor iedereen een andere betekenis).
 
Maar anders is het als die roddels een soort 'eigen' leven gaan leiden.  Ik zelf heb geen probleem met roddels, maar als je als gerechtelijk expert plots in een dossier van iemand anders plots als "huisvriend" benoemd wordt, is er nog niets aan de hand, maar als die huisvriend plots beschreven wordt als "een rare huisvriend die ook overnacht met de dochter" en dat ver van de feiten weg is, dan ga je ver weg van art. 444 van het gerechtelijk wetboek in België en van de bedoeling van een beroepsakte dan wel beroepsconclusies.
 
Roddels zijn normaal in intermenselijke reacties, maar moeten eigenlijk uit wetenschappelijke debatten geweerd worden (klimaatopwarming al dan niet door de mens staat bol van roddel en is net daarom almaar minder bruikbaar: zelfs als 90% van de mensen iets 'geloven', is dat nog steeds geen 'waarheid', als je kijkt naar Turkije zouden ze daar bijna allemaal officieel geloven in Allah en met dat item ben je ook geen stap verder).
 
Maar elke vorm van communicatie is goed voor de mens: en roddel (dus meestal over een derde) gaat over het verwerken van informatie en verwoording via taal van standpunten, visies, die erg veel zeggen over de roddelaar maar altijd zeer weinig zeggen over het 'roddelslachtoffer'.  Als je dat gewoon beseft of daar bewust mee omgaat, zie ik niets mis aan roddel.
 
Integendeel, kleine dorpen met een hoog roddelgehalte blijken duidelijk ook veel veiligere gemeenten te zijn waar dikwijls oudere mensen alle straten, huizen en mensen in het oog houden.
 
Roddel kan je bovendien ook sterker maken, maar ook heel destructief zijn (zeker bij "oog om oog, tand om tand"-reactie). Veel familieoorlogen zijn trouwens gestart op basis van roddels overigens... 
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.

Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.

Reageer