Springen naar inhoud

Tandaanslag door tannine

• Log in om te kunnen reageren

Carro

Carro

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2014 - 15:15

Hoi,

Ik zit in havo 5 en werk met mijn groepje aan ons profiel werkstuk.

Ons werkstuk gaat over tandaanslag door tannine.

Onze hoofdvraag is:

Wat gebeurd er op micro en macro niveau wanneer de tanden in contact komen met tannine?

We hebben het één en ander uitgezocht over tannine, maar kunnen geen experimenten en/of informatie vinden over wat er nu gebeurd op micro en macro niveau tussen de tanden en tannine.

Is er iemand die ons hiermee zou kunnen helpen?

mvg,

Carro

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2014 - 19:43

Tanines zijn een hele verzameling verschillende stoffen, waarvan sommige een kleur hebben.

Wat er zou kunnen gebeuren is dat de tanines neerslaan met eiwitten (uit voedsel of wellicht ook wel uit normaal speeksel) en dan op het oppervlak van tanden blijven zitten. Dit lijkt me in eerste instantie er wel gewoon af te poetsen, maar als je dat nalaat zou het best eens kunnen uitharden.

Als je kijkt naar voedingsmiddelen waar veel tanine in zit (rode wijn, thee) bestaat er ook de mogelijkheid dat pigmenten uit die stoffen bestaand tandplak aankleuren waardoor het lijkt alsof wijn of thee de tandplak veroorzaakt, maar dit in werkelijkheid alleen maar een kleurtje geeft dat de plak zichtbaar maakt.
Victory through technology

Carro

Carro

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 november 2014 - 18:04

Tanines zijn een hele verzameling verschillende stoffen, waarvan sommige een kleur hebben.

Wat er zou kunnen gebeuren is dat de tanines neerslaan met eiwitten (uit voedsel of wellicht ook wel uit normaal speeksel) en dan op het oppervlak van tanden blijven zitten. Dit lijkt me in eerste instantie er wel gewoon af te poetsen, maar als je dat nalaat zou het best eens kunnen uitharden.

Als je kijkt naar voedingsmiddelen waar veel tanine in zit (rode wijn, thee) bestaat er ook de mogelijkheid dat pigmenten uit die stoffen bestaand tandplak aankleuren waardoor het lijkt alsof wijn of thee de tandplak veroorzaakt, maar dit in werkelijkheid alleen maar een kleurtje geeft dat de plak zichtbaar maakt.

Heel erg bedankt voor de reactie

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures