Wet van behoud van impuls

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Wet van behoud van impuls

Hallo,
 
Ik heb een probleem waar ik niet aan uitkom. Namelijk het volgende: Een superlicht gewicht (bv: kogel) met een hoge snelheid (bv 600 m/s) die ergens op inslaat is dat te vergelijken met een zeer lage snelheid (bv 5 m/s) en een massa van (bv 250 kg). Op deze manier is de wet van behoud van energie van toepassing maar hoe zit dit met de wet van behoud van impuls? Mag je stellen dat dit vergelijkbaar is?
 
Gr,
Sjaak

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wet van behoud van impuls

Impuls en kinetische energie zijn twee verschillende dingen, en worden met een andere formule berekend.
Er zijn vast wel combinaties te vinden waarbij voorwerpen met verschillende massa en verschillende snelheid zowel gelijke impuls als gelijke energie hebben. Maar meestal zal er verschil zijn.

Berichten: 1.617

Re: Wet van behoud van impuls

Je hebt te maken met de wet van behoud van energie:
Totale kinetische energie vóór de botsing = Totale kinetische energie na de botsing + warmteontwikkeling
 
En de wet van behoud van impuls
Totale impuls vóór de botsing = totale impuls na de botsing
 
Als de kinetische energie voor en na de botsing gelijk is, ontstaat er geen warmte. Het is dan een elastische botsing.
Als de snelheid van beide objecten na de botsing gelijk is (grootte en richting), geldt impulsbehoud maar de kinetische energie blijft niet behouden. Het is dan een inelastische botsing.
 
Impulsbehoud en energiebehoud geldt allebei maar het is wat anders.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.089

Re: Wet van behoud van impuls

klazon schreef: Er zijn vast wel combinaties te vinden waarbij voorwerpen met verschillende massa en verschillende snelheid zowel gelijke impuls als gelijke energie hebben. Maar meestal zal er verschil zijn.
 
Volgens mij kan dit per definitie niet. De verhouding tussen kinetische energie (
\(E = \frac{1}{2}mv^2\)
en impuls
\(p=mv\)
van een object is altijd gelijk aan
\(v\)
. Indien je twee objecten A en B hebt met verschillende massa, verschillende snelheid, maar gelijke impuls
\(p_A = p_B\)
, dan geldt
\(E_A = v_A p_A = v_A p_B \neq v_B p_B = E_B\)
, want
\(v_A \neq v_B\)
.

Reageer