Draaddoorsnede

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Draaddoorsnede

Ik heb een vraag over kabeldoorsnede.
Voor een instalatie om mijn toilet door te spoelen met regenwater heb ik een dompelpomp via een elektronische vlotter geschakeld. Dit werkt goed, maar als ik de draden op een nette manier weg wil werken heb ik een flinke afstand te overbruggen. Dit komt mede doordat accu, pomp en vlotter niet bij elkaar in de buurt staan. De pomp is gezekerd op 5 A bij 12 V, volgens een berekeningssite zou ik 4mm2 draad nodig hebben. De totale lengte is ongeveer 50m. Dit is van de accu naar de pomp, en via de vlotter weer naar de accu. Maar op de pomp en vlotter zit standaard al draad van 2.5 mm2, halen deze stukken draad te totale cappaciteit naar beneden en kan ik dus net zo goed overal 2,5mm doen? Of hebben deze kleine stukken geen grote invloed op de rest?
 
Met vriendelijke groet,
Olivier

Berichten: 12.262

Re: Draaddoorsnede

Een kort stukje 2.5mm zal niet zoveel invloed hebben. Als je een praktische situatie hebt waarbij je bijvoorbeeld 2 meter 2.5mm2 en 48 meter 4mm2 hebt heeft dat dikkere deel van de kabel zeker zin. Het scheelt ongeveer 1 volt spanningsverlies.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Draaddoorsnede

Als vuistregel kun je gebruiken 0.1mm2 per Ampere. dus 0.5mm2 voldoed als je 5A afzekerd.
Echter, weet je hoeveel aanloopstroom je motor heeft. Van deze aanloopstroom zou je uit moeten gaan om niet veel verleis te hebben bij opstarten van je motor

Berichten: 12.262

Re: Draaddoorsnede

Wat een rare vuistregel... tenzij hij van toepassing is op beperkte kabellengtes en specifieke spanningen zoals 230 volt netspanning.

Bij netspanning ga je er wellicht van uit dat de kabel dusdanig dik moet zijn dat deze niet te warm wordt, maar verwaarloos je het verlies over de kabel omdat dat meestal niet relevant is voor de werking van het aangesloten apparaat.

Anderzijds kan ik je met gemak aantonen dat je 'startkabels' kunt maken van een kilometer lang en 1 mm2 koperdraad. Deze zullen bij 12 volt absoluut niet doorbranden met een kortsluiting als last, maar de kans dat je er een auto mee kunt starten lijkt me nihil.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Draaddoorsnede

Bedankt voor de reacties.
De pomp gebruikt in totaal niet meer dan 2A, gemeten op mijn Watt's up meter. Maar ik heb om verlies van spanning te voorkomen gekozen om het hele traject, aan te leggen met 4mm2.

Berichten: 17

Re: Draaddoorsnede

Henk Regeltechniek schreef: Als vuistregel kun je gebruiken 0.1mm2 per Ampere. dus 0.5mm2 voldoed als je 5A afzekerd.
Nee dus,
 
Je moet eigenlijk rekening houden met 2 zaken,
1. Hoeveel spanningsverlies mag je hebben.
2. Wat is het maximale toelaatbare vermogen in je kabels. (I.V.M. warmte)
 
Stel over die afstand mag je maximaal 1V dalen dan geld de berekening als volgt,
Je lengte is 50M, dus 100M heen en weer! Niet vergeten.
De stroom is 2A. De maximale weerstand is dus 1V/2A = 0.5Ω. Onthoud deze even, we hebben deze later nodig.
 
De kabel heeft een weerstand die afhankelijk is van de dikte, lengte en materiaalsoort.
voor de weerstand geld, R=(p*l)/A
p is de soortelijke weerstand, voor koper is dat 1,75·10-8 Ω*m. Dit is een vast gegeven.
De R = 0.5Ω, dit hebben we net berekend.
De lengte is 100M.
Nu geld dus A = (pl)/R
A = (0.0175 * 100) / 0.5 = 3.5mm²      (Let op ik heb hier de machten weggestreept)
 
Qua vermogen in de kabel,
1V * 2A = 2W over de 100M.
Omdat de kabel dubbel is, en dus de aders bij elkaar liggen zal ook de warmte bij elkaar zijn.
Om veilig te zitten zou ik rekenen met 2W/50M = 0.04W per meter.
 
Reken het voor de zekerheid nog even na, maar ik geloof dat het zo klopt.
 
Wil je het echt netjes doen moet je even in de NEN1010 opzoeken wat de wettelijke voorschriften zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Draaddoorsnede

hardbassbv schreef: Wil je het echt netjes doen moet je even in de NEN1010 opzoeken wat de wettelijke voorschriften zijn.
NEN 1010 is een norm,  geen wettelijk voorschrift.
Het is een nuttige richtlijn, maar je hoeft je er niet aan te houden.
 
Bovendien gaat "even opzoeken" niet werken, want de NEN 1010 is niet vrij toegankelijk. Wat weer aangeeft dat het geen wet is.

Berichten: 17

Re: Draaddoorsnede

Hallo,
 
Je hebt gelijk, maar bij mijn vorige opleiding werd er zo over gepredikt dat het net een wet leek. :)
Ik heb hier ook nog een presentatie van imtech liggen over de exacte berekeningen. Deze hebben we wel eens gekregen van een werknemer die kwam presenteren op school. Alleen weet ik niet of ik die op internet mag publiceren, dus ik zou hun even een mailtje doen als je interesse hebt.

Reageer