[scheikunde] Koperets en zoutzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

Koperets en zoutzuur

haai,
 
Als men een koperets wil maken bedekt men een plaat koper met was. vervolgens maakt men hierin een tekening. Daarna wordt de koperplaat in een oplossing gelegd, waarmee koper reageert. Alleen op die plaatsen waar de was is weggekrast, komen er dan groeven in de koperplaat.
 
a. leg uit dat zoutzuur hiervoor geen geschikte oplossing is.
 
Men kan wel gebruik maken van een geconcentreerde  salpeterzuuroplossing.  Koper reageert hiermee onder vorming van o.a. NO2 (g)
b. geef de reactievergelijking van deze reactie.
 
Als men een ets maakt op een aluminiumplaat, kan men zoutzuur wel gebruiken als etsvloeistof.
 
c. leg dit uit.
 
 
Ik heb.
a omdat zoutzuur te zuur  is, waardoor er gaatjes komen in de ets?? of roest anders de koper door het zoutzuur?
b.  Cu2+ + 4 HNO-3  --> Cu(NO3)2 + 2 NO2 + 2 H2O
c. omdat aluminiumplaat niet roest door zoutzuur?
 
klopt dit of heb ik alles fout?

Berichten: 493

Re: Koperets en zoutzuur

Tip: Gebruik uit je binas tabel 'Standaardelektrodepotentialen' . Kijk welke half reacties tussen oxidator en reduktor mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Koperets en zoutzuur

Even zoeken op google met de zoekterm "koper in zoutzuur" levert ook bruikbare informatie op.
Ik weet wat het doet, omdat ik het lang geleden eens heb geprobeerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Koperets en zoutzuur

Misschien ook even zoeken wat etsen precies is. De opmerkingen bij a geven aan dat jij niet helemaal weet wat dit proces is.

Berichten: 228

Re: Koperets en zoutzuur

Fuzzwood schreef: Misschien ook even zoeken wat etsen precies is. De opmerkingen bij a geven aan dat jij niet helemaal weet wat dit proces is.
Etsen houdt in dat je een metaalplaat heb en die bedekt met laagje was en er vervolgens een tekening op maak. Dan leg je dat plaat in een zuur waardoor het zuur met het onbedekte gedeelte reageert en zo een mooie tekening krijgt :)
Ik dacht niet aan redox dacht meer aan dat zoutzuur een sterkere zuur zou dan. :oops:

Berichten: 228

Re: Koperets en zoutzuur

klazon schreef: Even zoeken op google met de zoekterm "koper in zoutzuur" levert ook bruikbare informatie op.
Ik weet wat het doet, omdat ik het lang geleden eens heb geprobeerd.
Koper is een half edelmetaal, het reageert niet met zoutzuur en is zwakkere reductor dan H2

Berichten: 228

Re: Koperets en zoutzuur

toaic schreef: Tip: Gebruik uit je binas tabel 'Standaardelektrodepotentialen' . Kijk welke half reacties tussen oxidator en reduktor mogelijk zijn.
er staan in de lijst 4 NO3- ( NO3- + 4H+ + 3 é , NO3- + 3H+ + 2 é , NO3- + 2H++ é  en NO3- + H2O (l) + 2é hoe weet ik welke ik moet gebruiken ) bij deze opgave staat dat NO2 (g) ontstaat dus moet ik die vergelijking gebruiken, maar er staan ook twee vergelijkingen van Cu waarbij Cu (s) ontstaat ( Cu2+ + 2é en Cu+ + é ) hoe weet ik welke ik moet hebben?
 
NO3- + 2H+ + é --> NO2 (g) + H2O (l)  
Cu (s) --> Cu2+ + 2é
 
totaal :  NO3- (aq) + 2H+ (aq) + Cu(s) -->  NO2 (g) + H2O (l) + Cu2+

Berichten: 493

Re: Koperets en zoutzuur

Bij vraagstukken in het onderwijs worden normaliter de sterkste oxidator en de sterkste reduktor gebruikt.
Dan het grootste verschil in standaardelectrode potentiaal. En verlopen deze derhalve het makkelijkst.
 
Tenzij anders vermeld. Bv met een gegeven van welke reactieprodukt er ontstaat.
 
Jouw reactievergelijking bevat een klein foutje,
Wat is de verhouding waarin de stoffen met elkaar reageren.
 
Tip: kijk naar de electronen in beide halfreacties.

Berichten: 228

Re: Koperets en zoutzuur

toaic schreef: Bij vraagstukken in het onderwijs worden normaliter de sterkste oxidator en de sterkste reduktor gebruikt.
Dan het grootste verschil in standaardelectrode potentiaal. En verlopen deze derhalve het makkelijkst.
 
Tenzij anders vermeld. Bv met een gegeven van welke reactieprodukt er ontstaat.
 
Jouw reactievergelijking bevat een klein foutje,
Wat is de verhouding waarin de stoffen met elkaar reageren.
 
Tip: kijk naar de electronen in beide halfreacties.
NO3- + 2H+ + é --> NO2 (g) + H2O (l)   (2x)
Cu (s) --> Cu2+ + 2é
 
totaal : 2 NO3- (aq) + 4 H+ (aq) + Cu(s) -->   2NO2(g) + 2H2O (l) + Cu2+
 
 
zo goed?

Berichten: 493

Re: Koperets en zoutzuur

Prima

Berichten: 228

Re: Koperets en zoutzuur

thanks:) dus nu heb ik vraag a en b goed toch? en c is dan dat alluminium en zoutzuur een redoxreacties kunnen veroorzaken ?

Berichten: 493

Re: Koperets en zoutzuur

Vraag c, H+ kan als oxidator wel reageren met aluminium als reductor. Maar H+ kan als oxidator niet reageren met
koper als reductor.
 
Zie hiervoor je binas. Tabel standaardelectrodepotentialen.
 
De oxidatie halfreactie moet boven de reductie halfreactie staan.
 
a en b zijn goed.

Berichten: 228

Re: Koperets en zoutzuur

oke nu snap ik hem,

Heel erg bedankt :)

Reageer