Welke elektroden het beste te gebruiken?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Welke elektroden het beste te gebruiken?

Voor mijn stage ben ik manieren aan het onderzoeken om de hoogte van water precies te kunnen meten op een gegeven punt.
 
Een van de manieren die ik aan het onderzoeken ben is om mbv twee elektroden die dicht bij elkaar zitten de weerstand van het water te meten. De elektroden hangen deels in het water en hoe hoger het water hoe lager de weerstand want, hoe meer oppervlakte van de elektroden in contact komt met het water.
 
Mijn vraag was. Welk materiaal is het beste te gebruiken als elektroden? 
 
Na eigen onderzoek ben ik gekomen op:
 
-Koper en zink werken goed alleen oxideren met als gevolg dat er een laagje omheen ontstaat. Geleid dit laagje nog stroom of heeft dit gevolgen voor mijn meetresultaten?
 
-Platina geleid goed maar is te duur.
 
-Koolstof heeft van zichzelf al een weerstand en niet geschikt voor mijn onderzoek.
 
Hoop dat ik het zo, goed uitgelegd heb.
 
Alvast erg bedankt,
 
K de Groot
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Welke elektroden het beste te gebruiken?

Wat dacht je van wisselstroom te gebruiken? ;)

Berichten: 12.262

Re: Welke elektroden het beste te gebruiken?

Als je het met wisselstroom doet hoef je de electrodes niet in contact te brengen met water - je kunt simpelweg de capaciteit ertussen meten, ook als de elctroden voorzien zijn van een isolerende coating.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Welke elektroden het beste te gebruiken?

Bedankt voor de reacties.
 
We hebben een aantal uitgangspunten waar we graag aan willen voldoen:
- We willen de golven in het water met een hoge samplefrequentie meten (1000 Hz of meer)
- We willen graag een groot meetbereik hebben en zowel hele kleine bewegingen (enkele millimeters) als golven van 50 cm kunnen meten
- We willen zoveel mogelijk de hoogte op een punt meten (i.p.v. in een gebied meten).
- We willen de waterhoogte op meerdere punten (b.v. in een lijn of grid van meetpunten met onderlinge afstanden van 1 meter) meten. Het is daarom belangrijk dat de elektroden elkaar niet beïnvloeden.
 
Het bovenstaande heeft ons op het idee gebracht om twee verticale elektroden met b.v. een afstand van 1 cm te gebruiken.
 
Onze oorspronkelijke vraag gaat over welk materiaal we het beste kunnen gebruiken voor de elektrodes maar natuurlijk staan we ook open voor andere suggesties om dit zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Welke elektroden het beste te gebruiken?

Een paar losse opmerkingen:
  • Of je nou wisselspanning of gelijkspanning gebruikt, ik denk dat je moet proberen stroomloos te meten want anders zal zelf als het waterniveau gelijk blijft hoe dan ook de uitlezing veranderen.
  • Golven, water: heb je het over zeewater? Dat maakt voor de planning van je experiment nogal uit.
  • De nauwkeurigheid moet wel erg goed zijn om over 1 mm zowel als 50 cm iets te kunnen zeggen.
  • En 1000 Hz heeft alleen zin als je verwacht dat golven op die tijd een rol spelen, maar 1000 Hz golven zijn veel kleiner dan de 1 cm die je tussen je twee elektroden hebt gepland?
Even helemaal terug naar het begin. Heb je overwogen om een instrument aan te schaffen wat hier industrieel voor wordt geleverd? Zoek eens op "tankmeter".

Reageer