Springen naar inhoud

Berekenen meetfout in een ringonderzoek

• Log in om te kunnen reageren

liamgek

liamgek

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2014 - 21:13

Met school hebben wij een ringonderzoek uitgevoerd. We hebben de concentratie azijnzuur in natuurazijn bepaald door een titratie met natronloog met bekende concentratie.

Nu vraag ik mij af, aangezien we met meetfouten hebben geleerd te werken. Hoe bereken ik nou de meetfout waarmee ik moet berekenen? Is dat de standaarddeviatie? Want als ik die waarde zou nemen dan zou er nog een kans zijn dat de werkelijke hoeveelheid er nog boven of onder zit. Want de standaarddeviatie dekt slechts ~68% van de waarnemingen.

Is de standaarddeviatie voldoende of moet ik dan ook echt naar de allerlaagst- en allerhoogst mogelijke waarneming kijken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 november 2014 - 23:27

Die standaarddeviatie is wiskundig een heel mooi gedefinieerd getal. Als je de fouten netjes doorrekent, dan krijg je ook een goede standaarddeviatie in je eindresultaat. En dan weet je ook het interval tussen welke mogelijke waarden je 68% kans hebt dat de echte concentratie zit. En: als je 2 standaarddeviaties neemt, ook 95% kans. Je moet ergens een redelijk "betrouwbaarheidsinterval" kiezen, want 100% is onhaalbaar.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures