Springen naar inhoud

Kaplan-Meier curve

• Log in om te kunnen reageren

Evelien22

Evelien22

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 november 2014 - 14:34

Hallo iedereen!

Graag had ik een vraagje gesteld over de opmaak van een Kaplan-Meier curve.

Bij mijn analyse kwam ik bij volgend probleem terecht:

Een patiënt werd behandeld op tijdstip 1. Na 2 jaar follow-up was de patiënt niet genezen waardoor er beslist werd om dezelfde behandeling te hernemen. Anderhalf jaar na de tweede behandeling blijkt de patiënt genezen te zijn. 

Ik moet de patiënten die tweemaal behandeld zijn samenvoegen met de patiënten die 1 maal behandeld werden maar heb geen idee hoe ik dit het beste doe. Ik wil de time-to-event bepalen voor patiënten die twee behandelingen kregen om de kaplan-meier curve op te stellen: is de time-to-event te rekenen vanaf de eerste behandeling (dus 3,5 jaar) of vanaf de tweede behandeling (dus 1,5 jaar) of moet ik enkel rekening houden met geen event op tijdstip 2 jaar?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 04 november 2014 - 23:13

Als je time to event wil bepalen van personen die twee behandlingen hebben gehad, dan lijkt het me dat je vanaf de start van de eerste behandeling telt. Maar ik moet zeggen dat ik niet zeker weet of ik je goed begrijp; de vraagstelling van het onderzoek is me niet helemaal duidelijk. Gaat het je alleen om mensen met twee behandelingen in je vraagstelling?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures