Springen naar inhoud

Analyse van tabaksrook?

• Log in om te kunnen reageren

Jeroen Bernaerts

Jeroen Bernaerts

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 november 2014 - 17:35

Hallo iedereen,

Ik zou graag een onderzoek doen naar de stoffen die zich in de rook van een sigaret bevinden.

Meer specifiek: Teer. 

Het er iemand een idee hoe je de concentratie teer in sigaretten rook kan bepalen op primitieve wijze ( niet met dure machines dus )?
Of de concentratie nicotine misschien?

Ik heb al een tijdje gezocht en vind enkel methodes met dure machines die door bedrijven worden toegepast.

Iemand een ideetje?

Enorm bedankt alvast!

Jeroen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 november 2014 - 19:16

Wat is duur? Ik neem aan dat je doelt op gaschromatografie, maar dat is bijna standaardmateriaal op een chemisch labo.

Kan je iets meer informatie geven over je achtergrond? Is het een onderzoek voor middelbare school of universiteit? Welke toestellen heb je ter beschikking?

Los van bovenstaande is teer niet één molecule, maar is het een naam voor een heel arsenaal aan moleculen.

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Jeroen Bernaerts

Jeroen Bernaerts

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 november 2014 - 19:33

Wat is duur? Ik neem aan dat je doelt op gaschromatografie, maar dat is bijna standaardmateriaal op een chemisch labo.

Kan je iets meer informatie geven over je achtergrond? Is het een onderzoek voor middelbare school of universiteit? Welke toestellen heb je ter beschikking?

Los van bovenstaande is teer niet één molecule, maar is het een naam voor een heel arsenaal aan moleculen.

Om te beginnen al bedankt om mij te willen helpen!

Het is een onderzoek dat in het labo van mijn middelbare school moet uitgevoerd worden. De toestellen zijn dus zeer beperkt.
Ik weet niet exact welke er zijn maar het is dus een gewone school (misschien herinnert u zelf nog hoe het op u school was..). De basis recipiënten zijn allemaal aanwezig, ook een trekkast, verschillende chemische stoffen, verwarmings/roerplaten, bunsenbranders,..
Een gaschromatograaf zeker niet.

Het moet dus een vrij basis proef zijn.
Btw, nicotine gehalte bepalen ipv teer mag ook.

Veranderd door Jeroen Bernaerts, 04 november 2014 - 19:34

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2014 - 19:41

Eerlijkgezegd kun je met wat er op een gemiddelde school staat niet zoveel analyse doen, dingen als GC/MS, HPLC zijn gewoon noodzakelijk voor serieus werk.

Wat je wellicht wel kan doen is bepalen hoeveel teer/nicotine eruit komt door een sigaret door een filter heen te 'roken'. Je kunt het gewicht bepalen, en mogelijk nog -iets- zeggen over de samenstelling van dat teer door bijvoorbeeld papier/dunnelaag chromatografie.
Victory through technology

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 november 2014 - 22:46

Ik weet niet echt hoe je teer zou moeten bepalen, maar het roken van een sigaret kun je met een vrij eenvoudige machine doen: een waterstraalpomp en een paar gaswasflessen zijn genoeg. En dan heb je geduld nodig, en een stopwatch om het roken een beetje representatief te kunnen doen en herhalen.

Misschien dat je voor een teerbepaling de rook daarnaast door een fijn filter zou moeten laten lopen?

Ik heb zoiets tijdens mijn studie gebruikt om een elektrochemische nicotinebepaling te doen. Dat is het goorste experiment dat ik ooit heb uitgevoerd.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2014 - 02:16

De hoeveelheid teer bepalen lijkt me niet zo moeilijk. Enige wat je moet doen is "stellen" hoe groot een deeltje moet zijn wil het teer/roet/etc zijn, en de rook door een filter halen met een passende poriegrootte. Dan is het een kwestie van wegen van het filter voor en na het roken.

Zaak is wel dat je een goede weegschaal/balans hebt, wat op de gemiddelde school misschien ook niet het geval is. Dit is echter een aankoop van (een paar) honderd euro (voor 0.1 mg resolutie) die jarenlang mee gaat en nuttig is voor tal van experimenten.

Jeroen Bernaerts

Jeroen Bernaerts

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2014 - 08:02

De hoeveelheid teer bepalen lijkt me niet zo moeilijk. Enige wat je moet doen is "stellen" hoe groot een deeltje moet zijn wil het teer/roet/etc zijn, en de rook door een filter halen met een passende poriegrootte. Dan is het een kwestie van wegen van het filter voor en na het roken.

Zaak is wel dat je een goede weegschaal/balans hebt, wat op de gemiddelde school misschien ook niet het geval is. Dit is echter een aankoop van (een paar) honderd euro (voor 0.1 mg resolutie) die jarenlang mee gaat en nuttig is voor tal van experimenten.

Bedankt al voor de voorstellen iedereen.
Een analytische balans hebben we op school.
Maar ik vraag mij af of zo een filter die enkel en alle teer filtert wel bestaat? Zo ja, waarom gebruiken ze die dan niet in sigaretten om ze een pak 'gezonder' te maken?

Veranderd door Jeroen Bernaerts, 05 november 2014 - 08:03

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 november 2014 - 09:19

Ik stel voor dat je ook de variabele 'drukval' in je experimenten meeneemt ;)

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 november 2014 - 13:02

Een fatsoenlijk gestelde vraag verdient ook een fatsoenlijk antwoord in plaats van een cryptische knipoog.

Wil je alle teer uit de rook filteren, dan heb je een behoorlijk filter nodig, dat daardoor veel weerstand zal geven. Met een waterstraalpomp zal het wel lukken om de gassen nog door het filter te zuigen (of in andere termen: om een geschikt drukverschil te bewerkstelligen), maar voor mensenlongen is dat teveel gevraagd.

Of je met de gebouwde opstelling zeker kunt zijn dat je alle teer hebt gefilterd is op voorhand niet te zeggen. Maar wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is twee filters achter elkaar zetten, en te zien of het tweede filter nog significant in gewicht toeneemt. Zo niet, dan kun je ervan uitgaan dat je al het "detecteerbare" teer in het eerste filter hebt zitten.

Uiteindelijk zul je altijd een slag om de arm moeten houden. Als je iets niet kunt meten, kun je vaak ook niet weten dat je het niet kunt meten. Dat geldt voor alle experimenten.

Maar je kunt in ieder geval een ondergrens aangeven.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 november 2014 - 15:23

In de praktijk zal het zo zijn dat de kleinste deeltjes door het filter heen gaan. Dat geldt dan ook voor een tweede filter van gelijk type. Als je dat filter in een buisje oid hebt zitten kun je wellicht wel zien dat de lucht achter het filter helder is, zodat iig alle grote (>uM) deeltjes verdwenen zijn.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1066 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 november 2014 - 09:12

Op het risico af om je kant-en-klare antwoorden te geven: http://faculty.washi.../djaffe/ce2.pdf

Maar ja, zal al moeilijk genoeg zijn om het stuk tekst te analyseren.

Wdeb

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Jeroen Bernaerts

Jeroen Bernaerts

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 november 2014 - 13:30

Bedankt iedereen, ik kan hiermee al een pak verder.

Ragbips

Ragbips

• >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2015 - 17:15

Je kan misschien ook een vacuüm trekken op een scheitrechter met wat pentaan erin, het kraantje dichtdraaien, brandende sigaret erin steken en langzaam het kraantje opendraaien zodat ie opgerookt wordt. Daarna kraantje weer dicht en net zo lang schudden tot alle rook is opgenomen in het pentaan. Pentaan vervolgens afdampen en kijken hoeveel droge stof er overblijft.

Deze droge stof is dan apolaire rotzooi waaronder waarschijnlijk teer. Als je dit een paar keer doet kan je uitspraken doen over de herhaalbaarheid van je experiment en er allerlei statistiek op loslaten. Om te weten of je echt alleen teer en geen andere apolaire stoffen die ook in rook zitten heb je toch echt apparatuur zoals LC-MS en NMR nodig.

Voor een idee van wat ik bedoel met de scheitrechter, ik heb zelf een soortgelijk iets gedaan voor de bepaling van aldehydes en ketonen in tabaksrook:

https://www.youtube....h?v=bjPgacNsCk8

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1066 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2015 - 19:52

Alhoewel dit best een oud topic is, vind ik de toevoeging wel gaaf. Maar wel een advies voor de ziel die dit uit wil voeren met een scheitrechter bij jou op school: Tape hem helemaal in met dikke, doorzichtige tape. En het liefst niet met blote handen, zoals op het filmpje zichtbaar. Het implosiegevaar is groot bij veel scheitrechters.

Maar, zoals ik al zei, je methode nodigt uit om meer hergebruikt te worden. Heb jij misschien ook je verslag van je onderzoek aan de ketonen etc? Kon dit ook niet colorimetrisch?

Wdeb

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures