Balk met bouten doorrekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Balk met bouten doorrekenen

Hallo allen!
 
Ik moet een balk doorrekenen die aan beide kanten is bevestigd met bouten. Er wordt een kracht op de bouten gezet, uit het midden en die wordt over gebracht ook door middel van bouten. 
In de bijlage kunt u de probleemschets vinden. Ik moet de bouten aan linkerkant, 'midden' en rechterkant doorrekenen. Kan iemand mij helpen hoe ik het moment om kan zetten in een kracht die op de bouten komen?
 
Met vriendelijke groet,
bdbroker
Bijlagen
Probleem schets.jpg
Probleem schets.jpg (51.51 KiB) 474 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Balk met bouten doorrekenen

Opmerking moderator

Dit pas beter thuis in het Constructie- en sterkteleerforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 863

Re: Balk met bouten doorrekenen

je moet het moment delen door de afstand tussen de twee bouten.
je krijgt dan het koppel (kracht * arm) die op de bouten inwerkt
aan de rechterzijde is dat 51130/75 op de bovenste bout naar links en op de onderste bout naar rechts ten gevolgen van het moment

Berichten: 4

Re: Balk met bouten doorrekenen

Maar de 51 130 [N] is de dwarskarcht op de blak. Dus om de kracht op de bouten aan de rechterkant te berekenen zou ik dan 11 778 [Nm] moeten delen door de afstand van de bouten, dus door 0,075 [m]?

Het moment kan ik dus ook pakken van de "Mbres" lijn?

Berichten: 863

Re: Balk met bouten doorrekenen

ik heb inderdaad per abuis niet het moment genoemd maar de dwarskracht zie ik nu (de afbeelding is niet al te scherp)
als het moment in Nm is aangegeven moet je inderdaad de afstand tussen de bouten ook in meters nemen

Berichten: 27

Re: Balk met bouten doorrekenen

Betreft het hier een ligger op een steunpunt aan de rechterzijde,die dan een inklemmingsmoment als tegenreactie geeft.
Of is het een ligger op twee steunpunten met mogelijk een buigingsmoment bij een of tweevan de steunpunten en normaliter een buigingsmoment in het veld (ergens bij het lastpunt)krijgt te verwerken.

Berichten: 27

Re: Balk met bouten doorrekenen

Bij nadere bestudering van de vergroting lijkt het op inklemmingen bij beide opleggingen
met dus inklemmingsmomenten op oplegkrachten,die de momenten kunnen opnemen via ingemetselde/ingebetonneerde annkerbouten.

De middelste twee koppelbouten krijgen alleen afschuifkrachten te verwerken en de beide elk twee stuks bouten moeten ook een moment opvangen.

Is de dikte van beide platen (onleesbaar!),die zijn gekoppeld door de zes bouten (welke kwaliteit bouten met sterkte; en plaatkwaliteit wordt er gebruikt?)
ook bekend,omdat naar mijn mening die ook in een berekening moetenworden gevat.

Reageer