Springen naar inhoud

Baan van een komeet modelleren


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Wietse Bouwhuis

    Wietse Bouwhuis


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2014 - 16:07

Hallo, ik moet de baan van een komeet modelleren met het programma coach. Zoals je in de afbeelding hebt gezien heb ik dit gedaan.

Nu moet ik een wrijvingskracht toevoegen ( = 4,7mN) die precies in de tegenovergestelde richting van de snelheid staat. de baan van de komeet een spiraal naar binnen worden. Dus de komeet moet in een spiraal vormige lijn naar binnen gaan totdat ''die verdwijnt''.  Hoe moet ik dit doen? 

Bijgevoegde miniaturen

  • nlt.PNG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 november 2014 - 17:43

Je ontbindt die wrijvingskracht in een x en y component. Daarna voeg je die componenten toe aan ax en ay.

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

#3

Wietse Bouwhuis

    Wietse Bouwhuis


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2014 - 18:28

Wat bedoel je precies met ''ontbinden''? zou je iets specifieker kunnen zijn?

Veranderd door Wietse Bouwhuis, 06 november 2014 - 18:29


#4

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 november 2014 - 18:49

Daarmee bedoel ik dit:
ontbinding.jpg
Je kan die ontbinding trouwens vrij makkelijk vinden. Gegeven is dat de kracht werkt in dezelfde richting als de snelheid. Je hebt dus al de snelheidsvector, je deelt die door de lengte van de snelheid, dan heb je een eenheidsvector in de richting van de snelheid. Vermenigvuldig die vector dan met de wrijvingskracht en vergeet niet om de richting te veranderen (vector vermenigvuldigen met -1). Dan heb je die wrijvingsvector met zijn componenten.

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

#5

Wietse Bouwhuis

    Wietse Bouwhuis


  • 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2014 - 21:09

De wrijvingskracht werkt niet in dezelfde richting als de snelheid maar juist ertegen. Dus je hebt de vector van de snelheid toch niet. Je hebt alleen Fg en Fw. 

Zou je het in formules kunnen geven? Zodat ik het direct in kan voeren. Ik snap de bedoeling ongeveer maar weet niet hoe ik het in moet voeren. Ik moet dit Maar bedankt voor je vorige antwoorden.


#6

Flisk

    Flisk


  • >1k berichten
  • 1270 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 november 2014 - 02:03

De wrijvingskracht werkt niet in dezelfde richting als de snelheid maar juist ertegen.

Mijn woordkeuze kon beter. Die wrijvingskracht werkt in dezelfde zin, maar tegengestelde richting. De richting van een vector kan je veranderen door hem te vermenigvuldigen met -1. Zo zal bijvoorbeeld de vector (-4,1) in tegengestelde richting liggen dan (4,-1).

Je hebt dus de snelheidsvector LaTeX

, de wrijvingskracht ligt in tegengestelde richting en dus in de zelfde richting als LaTeX . Nu moet je enkel nog de juiste lengte vinden. Uit jouw opgave weet je dat de lengte niets heeft te maken met de grootte van de snelheid. Je wilt immers de lengte 4,7mN krijgen. Dit resultaat kan je verkrijgen door LaTeX te delen door zijn eigen lengte en daarna te vermenigvuldigen met 4,7mN. Als je een vector deelt door zijn eigen lengte krijg je immers een vector met lengte 1. Dan moet je die enkel nog vermenigvuldigen met de gewenste lengte (4,7mN in dit geval).

Een voorbeeldje, je zoekt een vector met grootte 10, die alsook tegengestelde richting dan LaTeX heeft.
Deze vector wordt dan gegeven door:
LaTeX
vectoren.jpg

Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures