Baan van een komeet modelleren

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Baan van een komeet modelleren

Hallo, ik moet de baan van een komeet modelleren met het programma coach. Zoals je in de afbeelding hebt gezien heb ik dit gedaan.
Nu moet ik een wrijvingskracht toevoegen ( = 4,7mN) die precies in de tegenovergestelde richting van de snelheid staat. de baan van de komeet een spiraal naar binnen worden. Dus de komeet moet in een spiraal vormige lijn naar binnen gaan totdat ''die verdwijnt''.  Hoe moet ik dit doen? 
Bijlagen
nlt.PNG
nlt.PNG (448.23 KiB) 470 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Baan van een komeet modelleren

Je ontbindt die wrijvingskracht in een x en y component. Daarna voeg je die componenten toe aan ax en ay.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Baan van een komeet modelleren

Wat bedoel je precies met ''ontbinden''? zou je iets specifieker kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Baan van een komeet modelleren

Daarmee bedoel ik dit:
ontbinding.jpg
ontbinding.jpg (12.63 KiB) 471 keer bekeken
Je kan die ontbinding trouwens vrij makkelijk vinden. Gegeven is dat de kracht werkt in dezelfde richting als de snelheid. Je hebt dus al de snelheidsvector, je deelt die door de lengte van de snelheid, dan heb je een eenheidsvector in de richting van de snelheid. Vermenigvuldig die vector dan met de wrijvingskracht en vergeet niet om de richting te veranderen (vector vermenigvuldigen met -1). Dan heb je die wrijvingsvector met zijn componenten.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Baan van een komeet modelleren

De wrijvingskracht werkt niet in dezelfde richting als de snelheid maar juist ertegen. Dus je hebt de vector van de snelheid toch niet. Je hebt alleen Fg en Fw. 
Zou je het in formules kunnen geven? Zodat ik het direct in kan voeren. Ik snap de bedoeling ongeveer maar weet niet hoe ik het in moet voeren. Ik moet dit Maar bedankt voor je vorige antwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Baan van een komeet modelleren

Wietse Bouwhuis schreef: De wrijvingskracht werkt niet in dezelfde richting als de snelheid maar juist ertegen.
Mijn woordkeuze kon beter. Die wrijvingskracht werkt in dezelfde zin, maar tegengestelde richting. De richting van een vector kan je veranderen door hem te vermenigvuldigen met -1. Zo zal bijvoorbeeld de vector (-4,1) in tegengestelde richting liggen dan (4,-1).

Je hebt dus de snelheidsvector
\((v_x,v_y)\)
, de wrijvingskracht ligt in tegengestelde richting en dus in de zelfde richting als
\((-v_x,-v_y)\)
. Nu moet je enkel nog de juiste lengte vinden. Uit jouw opgave weet je dat de lengte niets heeft te maken met de grootte van de snelheid. Je wilt immers de lengte 4,7mN krijgen. Dit resultaat kan je verkrijgen door
\((-v_x,-v_y)\)
te delen door zijn eigen lengte en daarna te vermenigvuldigen met 4,7mN. Als je een vector deelt door zijn eigen lengte krijg je immers een vector met lengte 1. Dan moet je die enkel nog vermenigvuldigen met de gewenste lengte (4,7mN in dit geval).

Een voorbeeldje, je zoekt een vector met grootte 10, die alsook tegengestelde richting dan
\((3,-4)\)
heeft.

Deze vector wordt dan gegeven door:
\(10\frac{-1}{\sqrt{3^2+(-4)^2}}(3,-4)=10\frac{-1}{5}(3,-4)=10\frac{-1}{5}(3,-4)=(-6,8)\)
vectoren.jpg
vectoren.jpg (18.2 KiB) 477 keer bekeken
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer