Springen naar inhoud

Structuur formule motor olie

• Log in om te kunnen reageren

Motorolie

Motorolie

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 november 2014 - 20:31

Beste wetenschappers,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag.
ik zit in de zesde klas van het VWO. Ik moet dit jaar een profielwerkstuk maken.
ik heb als onderwerp motorolie gekozen. Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik
bij een automaterialenzaak werk en daarom dus ook veel olie verkoop. ook heb ik veel verschillende soorten motorolie tot mijn beschikking.
ik wil de theorie in mijn profielwerkstuk ondersteunen met viscositeit testen die ik ga doen met verschillende soorten motorolie zoals 10w 40, 5w 30, en 15w 40. Ik ken de verschillende eigenschappen van verschillende soorten motor olie en ik snap hoe motorolie in de motor werkt.

Ik weet dat aardolie meestal is opgebouwd uit hele lange koolstof atomen zoals C8H18.

ik weet dat motorolie opgebouwd is uit  ongeveer 80% basis olie. de overige 20% zijn stoffen die verdere eigenschappen geven aan de motorolie.

Het probleem dat ik nu heb is dat ik ook graag achter de structuurformules van verschillende soorten motor olie wil komen.(en dan vooral de basis olie)  Uit welke moleculen is bijvoorbeeld 10w 40 olie opgebouwd en wat is dan het verschil met 15w 40? Zijn er misschien andere aanhangsels of dubbele bindingen in de koolstof atomen waaruit de olie is opgebouwd? Hier is helaas weinig informatie over te vinden op het internet. Is er iemand die wat weet over de structuur formule van motorolie? of is er iemand die mij kan doorverwijzen naar een site of een ander persoon? Ik zat er ook aan te denken om deze vraag bij bedrijven zoals Shell ,MPM en Castrol te stellen maar ik weet niet of dit zo verstandig is. Als iemand tips heeft dan hoor ik ze ook heel graag.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

een VWO scholier uit de zesde klas. 

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 november 2014 - 00:09

Een structuurformule of somformule kun je alleen voor een zuivere stof maken. Motorolie en andere olieproducten bestaan uit heel veel verschillende verbindingen. Je zou eventueel wel moeten kunnen vinden uit welke klassen verbindingen verschillende soorten olie bestaan: alifaten, aromaten, ...

Weet je wat de getallen in de typeaanduiding van motorolie betekenen? Heb je al gezocht hoe die verschillen tot stand komen?

Motorolie

Motorolie

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2014 - 11:37

Beste rwwh,

Bedankt voor je reactie.
Ik weet wat de getallen in de type aanduiding zoals 10w-40 betekenen. De 2 getallen betekenen de viscositeit boven en onder 0 graden Celcius. En deze getallen verwijzen weer door naar het SAE systeem.

Ik ken de verschillende eigenschappen tussen de verschillende soorten olie. Ik weet alleen niet hoe deze tot stand zijn gekomen.

Ik zat er juist aan te denken dat de moleculen in een bepaald soort motorolie dubbele bindingen en aanhangsels bevatten. Deze geven dan de juiste eigenschappen aan de motorolie. Maar hoe kom ik er achter welke groepen en bindingen dit zijn in de lange koolstof moleculen?

Alvast bedankt.

Eardow

Eardow

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2014 - 13:04

Ik denk dat motorolie te visceus is voor een GC-MS :roll: . Anders kon je daarmee enigszins zien welke groepen of stoffen erin zitten. Of heb ik dit verkeerd? 

gravimetrus

gravimetrus

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2014 - 17:16

Zoek naar lubricating oil chemistry, en je zult een hoop vinden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures