herseninfarct

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

herseninfarct

Hoe groot is de kans dat een embolus vanuit een trombus in een beenader een herseninfarct geeft! Is er überhaupt een kans?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: herseninfarct

Niet groot.

De trombus bevindt zich in het veneuze systeem en niet arteriëel.

Dus de embolus moet op één of andere manier vanuit het veneuze systeem in het arteriële systeem komen. Normaal gaat het bloed dus van been > vena cava inferior > rechter harthelft > a. pulmonalis > pulmonaal vaatbed waar de embolus 'weggevangen' wordt en je een longembolie krijgt.

Maar bij anatomische varianten kan het wel. Denk hierbij aan septumdefecten of een patent foramen ovale.

Bloed van been > vena cava inferior > rechter harthelft > via septumdefect of patent foramen ovale > linker harthelft > (dus direct naar arteriële systeem) > naar hersenen.

De incidentie van bovenstaande afwijkende anatomie ken ik niet uit mijn hoofd. Maar je moet dus een veneuze trombus hebben, deze moet emboliseren, dan moet je ook nog eens een patent foramen ovale hebben of septumdefect en dan moet de embolus ook nog eens deze 'afslag nemen' en niet de 'afslag' naar de arteria pulmonalis (let wel: druk in a. pulmonalis is hetzelfde als die in de rechter ventrikel, terwijl de druk in de linker ventrikel vele malen groter is, dus de embolus gaat eigenlijk tegen de drukgradiënt in) en dan moet de embolus ook nog eens de arteria carotis interna pakken i.p.v. de arteria carotis externa.

Al met al: je moet zéér veel pech hebben.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 206

Re: herseninfarct

Ik heb zelf een herseninfarct doorgemaakt.. 
 
Toen zeiden doctoren ook dat de kans klein was.. ik heb Zichtveldverlies rechteroog. En wat geheugenverlies.
 
Geloof niet wat de doctoren zeggen, ga altijd uit van eigen gevoel!..
 
Ik kan MRI beeldmateriaal posten ter ondersteuning van bovestaande indien gewenst.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: herseninfarct

Anekdotisch bewijs, hoe ***** het ook voor je is. Ik heb zelf een vader waarmee hetzelfde gebeurd is. Punt is dat je alleen bewijst dat de kans wel degelijk aanwezig is, niet hoe groot de kans is.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: herseninfarct

Appeltaart123 schreef: Ik heb zelf een herseninfarct doorgemaakt.. 
 
Toen zeiden doctoren ook dat de kans klein was.. i
 
 
M.a.w. zeer veel pech als de oorzaak een veneuze trombose is geweest, zoals anusthesist schreef!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: herseninfarct

Het overgrote deel van de herseninfarcten is primair een arterieel probleem en niet veneus. Natuurlijk hebben we ook mensen gezien die vanuit het veneuze systeem een herseninfarct maken, doch is dat erg zeldzaam. Let wel: zeldzaam =/= kans is nul.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: herseninfarct

anusthesist schreef: Het overgrote deel van de herseninfarcten is primair een arterieel probleem en niet veneus. 
Correct, maar de vraag van de topic was: "hoe groot de kans op een herseninfarct vanuit een veneuze trombose is".
Het antwoord is heel helder en duidelijk uitgelegd. 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: herseninfarct

Ik denk dat er vast wel op het internet een artikeltje te vinden is over de incidentie van dergelijke herseninfarcten ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: herseninfarct

Jouw uitleg is voor mij ruimschoots voldoende. Het gaat om de klinische redenatie!

Reageer