[scheikunde] Jodometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Jodometrie

In de les hebben wij een practicum ivm jodometrie uitgevoerd. Hierover moeten wij enkele opdracht maken. Ik ben niet helemaal zeker over de antwoorden. Kan iemand dit even bekijken?
 
Dit is een opgave, de proef hebben we niet uitgevoerd. Enkel de berekeningen.
 
In een erlenmeyer brengt men 50,0 mL grondwater. Eerst voegt men 2,00g  KI toe en nadien nog enkele mL HCL oplossing. Het grondwater krijgt nu een donkerbruine kleur.
Vraag 1 Welke reactie vergelijking vindt er plaats in de erlenmeyer?
    NO3- + 2I- --> I2 + NO3-      Is dit juist?
 
Nadien plaatst men de erlenmeyer onder een buret die gevuld is met een oplossing van natriumthiosulfaat waarvan  de concentratie gelijk is aan 0.0500mol/L. De beginstand van de vloeistof in de buret is gelijk aan 0.7mL. 
Uit de buret voegt men oplossing toe aan de erlenmeyer tot dat het mengsel in de erlenmeyer lichtgeel geworden is. Op dat moment voegt men 5mL zetmeeloplossing toe. De oplossing in de erlenmeyer is nu blauw. Uit de buret voegt men verder oplossing toe tot kleuromslag van blauw naar kleurloos. De oplossing in de erlenmeyer is kleurloos als de stand van het vloeistofpeil 23,6mL is.
Vraag 2 Welke reactie  vindt er plaats in de erlenmeyer als men natriumthiosulfaat toevoegt aan de oplossing in de erlenmeyer?
   I2 + 2S2O32-  --> 2I- + S4O62-    Is dit juist?
 
Vraag 3: Stel de titratieformule op
Concentratie I2 = (2* concentratie S2O32-  * Volume S2O32- ) / (2* Volume I) = (0,005mol/L * 22.9 *10-3L) / (2*50 *10-3 L) = 0.011 mol/l 
 
Vraag 4: Reken de concentratie van de nitraat ionen uit in mg/L
    0.011mol/L /2 = 0.006 mol/L
m= 0.006 * (14,01 + 3 * 15.99)g/mol  = 0.372g/L  = 372mg/L
 
De einduitkomst lijkt een zeer groot getal, daarom denk ik dat er ergens een fout in zit. Kan iemand mij helpen?
 Alvast heel hard bedank voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Jodometrie

Ik heb niet alles nagerekend, maar je analyseert toch geen drinkwater maar grondwater? Dan zou het toch best kunnen dat daar veel nitraat in zit?

De eerste vergelijking moet je nog even opnieuw bekijken: daarin kloppen bijvoorbeeld de ladingen niet, en de nitraat staat links zowel als rechts.

Berichten: 10

Re: Jodometrie

rwwh schreef: Ik heb niet alles nagerekend, maar je analyseert toch geen drinkwater maar grondwater? Dan zou het toch best kunnen dat daar veel nitraat in zit?

De eerste vergelijking moet je nog even opnieuw bekijken: daarin kloppen bijvoorbeeld de ladingen niet, en de nitraat staat links zowel als rechts.
NO3- + 2I- --> I2 + NO32-   Is dit correct?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Jodometrie

Eens kijken, voor de pijl zie ik 3 minnetjes, en na de pijl 2. Dus nee.
 
Weet je wat voor een type reactie dit is? Hoe kun je dat type het beste vinden?

Berichten: 10

Re: Jodometrie

Eens kijken, voor de pijl zie ik 3 minnetjes, en na de pijl 2. Dus nee.

 

Weet je wat voor een type reactie dit is? Hoe kun je dat type het beste vinden?
. Ik dacht een redox reactie. Ik begrijp niet goed hoe ik weet welke lading NO3 heeft na de pijl.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Jodometrie

Het is inderdaad een redoxreactie. Heb je geleerd dat die uit twee halfreacties bestaat? Heb je een tabel van halfreacties?

Berichten: 10

Re: Jodometrie

rwwh schreef: Het is inderdaad een redoxreactie. Heb je geleerd dat die uit twee halfreacties bestaat? Heb je een tabel van halfreacties?
2I- -> I2 + 2e-
(NO3- +2H+ e- -> NO2 + H2O) *2      --> deze reactie staat niet in mijn tabel, maar we werken in een zuur milieu, voegen we H+ toe. Aan de andere kant water.
 
2NO3+ 2I-+ 4H+ --> I+ 2NO2 + 2H2O
 
Klopt dit? Hier verandert onze nitraat naar stikstofdioxide.  Dan ben ik in de war met de andere vragen.

Berichten: 10

Re: Jodometrie

Kim1986 schreef: 2I- -> I2 + 2e-
(NO3- +2H+ e- -> NO2 + H2O) *2      --> deze reactie staat niet in mijn tabel, maar we werken in een zuur milieu, voegen we H+ toe. Aan de andere kant water.
 
2NO3+ 2I-+ 4H+ --> I+ 2NO2 + 2H2O
 
Klopt dit? Hier verandert onze nitraat naar stikstofdioxide.  Dan ben ik in de war met de andere vragen.
 De 4de vraag: Bereken de concentratie nitraationen in mg/L?  Mag ik dan vertrekken met de concentratie I? Maar in het stukje na de  pijl zijn er toch geen meer?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Jodometrie

Eerst terug naar je overzicht. Je hebt KI (I-)toegevoegd, waarna die voor een deel reageerde met het nitraat. Hetgeen gereageerd heeft, dat vormde I2. Die I2 heb je bepaald met thio. En van die thio weet je exact de hoeveelheid. Dus nu terug rekenen.
 
Wat is dus het eerste wat je gaat berekenen? En welke reactievergelijking heb je daarbij nodig?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 10

Re: Jodometrie

Wdeb schreef: Eerst terug naar je overzicht. Je hebt KI (I-)toegevoegd, waarna die voor een deel reageerde met het nitraat. Hetgeen gereageerd heeft, dat vormde I2. Die I2 heb je bepaald met thio. En van die thio weet je exact de hoeveelheid. Dus nu terug rekenen.
 
Wat is dus het eerste wat je gaat berekenen? En welke reactievergelijking heb je daarbij nodig?
 
Wdeb
I2 + 2S2O32-  --> 2I- + S4O62-
 
Concentratie I2 = (2* concentratie S2O32-  * Volume S2O32- ) / ( Volume I2 )
(2* 0,05mol/L * 22.9 *10-3 L) / (50 *10-3 L)= 0.0458 mol/L

Berichten: 10

Re: Jodometrie

I2 + 2S2O32-  --> 2I- + S4O62-
 
Concentratie I2 = (2* concentratie S2O32-  * Volume S2O32- ) / ( Volume I2 )
(2* 0,05mol/L * 22.9 *10-3 L) / (50 *10-3 L)= 0.0458 mol/L
(2* 0,05mol/L * 0.7 *103 L) / (50 *103 )L= 0.0014mol/L   --> ik had het foute volume genomen.

Berichten: 10

Re: Jodometrie

Jij sprak over het feit dat we het volume van thio exact weten. Ik vind het vraagstuk wat verwarrend. Neem ik 0,7*10^-3 of 22,9*10^-3?

Er zijn dan in totaal 2 nitraten aanwezig denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Jodometrie

Kim1986 schreef: 2I- -> I2 + 2e-
(NO3- +2H+ e- -> NO2 + H2O) *2      --> deze reactie staat niet in mijn tabel, maar we werken in een zuur milieu, voegen we H+ toe. Aan de andere kant water.
 
2NO3+ 2I-+ 4H+ --> I+ 2NO2 + 2H2O
 
Klopt dit? Hier verandert onze nitraat naar stikstofdioxide.  Dan ben ik in de war met de andere vragen.
Welke reacties van nitraat met zuur heb je wel? Want ik zou verwachten dat er geen NO2, maar NO zou ontstaan...
 
Verder zal ik uitleggen op basis van de vergelijking die jij gegeven hebt.
 
Maar...nu het hoe. Ik ben aan het puzzelen met die Titratieformule voor je, want dat gebruik heb ik niet in mijn systeem zitten en ik zie ook in deze totaal de logica er niet van.
 
Ik kan wel enkele probleempjes aanwijzen in wat jij doet:
Die 22,9 is wel goed (en zeker niet die 0,7 met die rare 10-macht erachter), maar die 50 heb ik zo mijn twijfels over. Ik zal het zo even uitzoeken...
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Jodometrie

Die 50 hoort er toch wel. Omdat je de formule opstelt alsof er geen volume bij is gekomen door het titreren of het toevoegen va de HCl.
 
Maar die titratieformule opstellen is niet hetzelfde als hem geheel invullen, lijkt mij. Dus ik zou nadenken over hoe ik vraag 3 zou beantwoorden. Of hoort hier misschien de gehele berekening naar nitraat bij?
 
Maar, als je hem zoals jij hem hebt opgesteld met de correcte waarden invult, dan rolt hier de concentratie I2 uit.
Als die jood is ontstaan door reactie met al het aanwezige nitraat. Dus nu kan je met die vergelijking uitrekenen hoeveel mol nitraat er dus aanwezig was in je grondwater. En zo verder.
 
Kom maar op met wat je hier allemaal mee kan. Liefst via dit topic en niet via de pm.
 
Wdeb
PS Ik vermoed dat je probleem met het laatste stukje te maken heeft met dat je het verschil tussen jood en jodide niet goed ziet. Je hebt een terugtitratie gedaan waarbij je enkel de hoeveelheid jood met thio hebt laten reageren. Het deel jodide dat niet reageerde in de reactie met het nitraat, interesseert je niks meer en zit niet in de weg voor de rest van de bepaling, alhoewel je met het toevoegen van die 2,00 g KI maar een overmaat van 0,10 gram hebt gedaan.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer