Bespreken van stelsels met derive

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Bespreken van stelsels met derive

Hoe bespreek ik een stelsel met een onbekende met derive?

Plz help me :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bespreken van stelsels met derive

Wanneer je in derive een matrix ingeeft kan je daar ook letters ingeven, voor je parameter. Bepaal dan bijvoorbeeld de determinant en kijk voor welke waarden van je parameter deze 0 is, trek conclusies.

Berichten: 7

Re: Bespreken van stelsels met derive

waar vind ik die functies dan van Det(A]?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bespreken van stelsels met derive

Wat bedoel je met functies van det(A)?

Berichten: 7

Re: Bespreken van stelsels met derive

op wa moet ik klikke om det(A) te krijgen, want ik heb allerlei tabbladen al afgezocht maar ik vind het er totaal nix van

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bespreken van stelsels met derive

Je geeft je matrix in en selecteert deze, typ dan in de formulebalk: det gevolgd door de toets "F3" dit voert de geselecteerde uitdrukking in. Dan enter en uitrekenen.

Berichten: 7

Re: Bespreken van stelsels met derive

zoude nog iets duidelijker kunnen zijn en liefst stap voor stap uitleggen hoe ik devolgende matrix kan spillen met derive

m / m+1 / 1

m / 2 / 2*m

m / 2*m / m

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bespreken van stelsels met derive

Hierop direct gaan spillen in Derive heeft geen zin omdat er dan informatie verloren gaat, Derive zal geen rekening houden met de waarden van m waarvoor je matrix singulier wordt.

Zoals ik al zei: eerst de waarden van m bepalen waarvoor de determinant 0 wordt, los daartoe op naar m: det(A) = 0.

Berichten: 7

Re: Bespreken van stelsels met derive

dus met andere woorden, gij zegt dat derive geen stelsel kan bespreken, als gij alleen de vergelijkingen invult en dan op oplossen drukt?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bespreken van stelsels met derive

Nee, ik zeg: als je Derive op zo'n stelsel met een parameter m gewoon rij-reductie laat toepassen (spillen), dan ga je in sommige gevallen (zoals hier waarschijnlijk) wel een unieke oplossing vinden maar die geldt niet voor elke m. Het enige dat Derive doet is spillen, niet het stelsel 'bespreken'.

Het stelsel bespreken houdt ook in dat je nagaat wanneer er mogelijk géén of oneindig veel oplossingen zijn, afhankelijk van de waarden van je parameter m. Je begint hieraan door te kijken voor welke waarden van m de determinant van de matrix 0 wordt, dan is er immers geen unieke oplossing meer.

Berichten: 7

Re: Bespreken van stelsels met derive

Thx :roll: , het is opgelost het begint eidelijk een beetje te lukken.

ma ik blijf bij mijn gedacht dat derive een s**ckend programma is

Greetz Se101

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bespreken van stelsels met derive

Als je er één keer mee kan werken...

Voor alle waarden van m waarvoor det(A) níet 0 wordt kan je de oplossing vinden via spillen met Derive.

Voor elke andere waarde van m (elk afzonderlijk!) moet je het stelsel apart oplossen, het kan dan oneindig veel oplossingen hebben of bijvoorbeeld strijdig zijn.

Berichten: 7

Re: Bespreken van stelsels met derive

Ja, dat weet ik. Ik vind derive alleen heel ongebruiksvriendelijk.

Reageer