[scheikunde] Ethyleen meten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Ethyleen meten

Hallo,
 
ik en een klasgenoot houden ons profielwerkstuk over de rijping van fruit en de invloeden daarop. We hebben gelezen dat ethyleen een plantenhormoon is dat invloed heeft op de rijping van fruit, dus ons plan was om bij verschillende temperaturen, verschillende lichtintensiteiten etc. de concentratie ethyleen te meten.
 
Ons enige probleem is dat we niet weten hoe we de concentratie ethyleen kunnen meten, heeft iemand suggesties? 

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Ethyleen meten

Ethyleen is inderdaad een plantenhormoon dat heel belangrijk is in fruitrijping. 
 
Emmelien Schillern schreef: dus ons plan was om bij verschillende temperaturen, verschillende lichtintensiteiten etc. de concentratie ethyleen te meten.
Uitstekende setup! Ik kan je nu al zeggen dat je interessante resultaten zal hebben ;).
 
Emmelien Schillern schreef: Ons enige probleem is dat we niet weten hoe we de concentratie ethyleen kunnen meten, heeft iemand suggesties? 
Dit is inderdaad niet zo gemakkelijk en daar staat of valt het hele experiment mee. Heel wat labo's die onderzoek doen naar de werking van ethyleen gebruiken daarvoor een gaschromatograaf, dat is een redelijk duur apparaat bij aankoop, maar je kan er wel een en ander mee doen. Waarschijnlijk zal je dat niet hebben op school, maar vraag er zeker naar!
 
In deze paper [doi]10.1093/aob/mcs259[/doi] las ik twee mogelijke alternatieven, het gebruik van elektrochemische detectie en optische detectie. Die laatste valt sowieso af aangezien die techniek bijzonder duur is en je daar sowieso geen toegang tot zult hebben. De elektrochemische detectie is volgens mij wel een mogelijkheid. Het werkt ongeveer op dezelfde manier als een elektronische pH meter, maar dan voor gassen. Daarnaast blijkt hij ook een stuk goedkoper te zijn dan de gaschromatograaf en de optische detectie.
 
Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit gebruikt (en ik denk ook niet dat je daar uitzonderlijke resultaten mee kan halen), maar het is voor jouw experiment wel uitstekend geschikt. Volgens bovenstaande paper is het accuraat en geeft het aanleiding tot reproduceerbare resultaten. Over de prijs wordt niet echt gesproken, maar het wordt beschreven als "low cost".
 
Ik zou voorstellen om zo'n apparaat aan te schaffen met je school indien je geen gaschromatograaf ter beschikking hebt. Een andere mogelijkheid is om aan te kloppen bij een universiteit met de vraag als je hun apparatuur even mag gebruiken. Dat zou ook hele mooie resultaten opleveren.
 
Tot slot: ethyleen is een gas, het is dus belangrijk dat je dat op een of andere manier kan opvangen. Je kan dat doen door fruit in een afgesloten zakje te steken, maar dan moet je opletten dat het afgesloten volume in de zakjes steeds even groot is. Stel dat bijv. een banaan op een uurtje 100 moleculen ethyleen produceert zal de concentratie daarvan in een diepvrieszakje niet gelijk zijn aan die in een vuilzak. Om dit te voorkomen is het beter om het fruit in afgesloten dozen (met uiteraard een gelijk volume) te leggen. Online vond ik dit protocol [doi]10.1051/fruits:2008019[/doi] (klik door naar de PDF). Het is niet helemaal gelijkaardig aan jouw opstelling, maar het kan zeker interessant zijn. 
 
Weet je al welk fruit je gaat testen? Banaan is een aanrader ;).
 
Als je vragen hebt, stel ze gerust!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Ethyleen meten

Kravitz schreef: Een andere mogelijkheid is om aan te kloppen bij een universiteit met de vraag als je hun apparatuur even mag gebruiken. Dat zou ook hele mooie resultaten opleveren.
 
 
Ten eerste heel erg bedankt voor uw reactie! We hadden al contact gehad met iemand van de Rijksuniversiteit Groningen, maar het contact verloopt erg moeizaam en we krijgen voortdurend heel erg laat reactie. Inmiddels is het al bijna te laat en hebben we nog steeds geen reactie, daarom zoeken we naar alternatieven. 
 
 
Kravitz schreef: Weet je al welk fruit je gaat testen? Banaan is een aanrader ;).
 
We waren inderdaad van plan om bananen te gebruiken voor ons onderzoek

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Ethyleen meten

Ik vermoed dat als het een school in Nederland is, er mogelijk wel een nano-gaschromatograf aanwezig is van Coachlab. Vraag er eens naar. Ik vermoed dat die goed overweg kan met ethyleen.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer