[scheikunde] massapercentage koper in een 5 cent muntje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

massapercentage koper in een 5 cent muntje

we hebben bij scheikunde vandaag een proef gehad.
 
we moesten het massapercentage koper van een 5 cent muntje uitrekenen. we wisten de totale massa van het 5 cent muntje en de dichtheid van ijzer en koper konden we opzoeken in de BiNaS, maar je wist de massa van het koper of het ijzer apart niet.
 
hoe hadden we dit moeten uitrekenen met alleen een maatcilinder gevuld met 100mL water en een weegschaal?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.598

Re: massapercentage koper in een 5 cent muntje

bepaal eerst het volume van dat 5 cent muntje met behulp van die maatcilinder gevuld met 100mL water.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.283

Re: massapercentage koper in een 5 cent muntje

Dit krijg je niet voor elkaar, tenzij je minstens enkele tientallen muntjes gebruikt hebt: anders is de fout alléén in je volumebepaling al zó groot dat je nooit een zinnig antwoord gaat krijgen.
 
maar voor de rest werkt het zo:
 
bepaal volume muntje
bepaal massa muntje
bereken dichtheid muntje.
 
en dan maar vergelijkingen opstellen:
massa koper + massa ijzer = massa muntje
volume koper + volume ijzer = volume muntje
dichtheid koper x volume koper + dichtheid ijzer x volume ijzer = massa muntje
 
en dan zoals je in elk stelsel van vergelijkingen doet, invullen wat je weet, en dan met de overblijvende variabelen substituties gaan zoeken zodat je ergens één vergelijking met één onbekende kunt vinden. 
 
Maar als je dit met bij voorbaat mankerende meetresultaten gaat proberen is het zelfs nog denkbaar dat je op negatieve hoeveelheden :shock: staal of koper gaat uitkomen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: massapercentage koper in een 5 cent muntje

Okee dankuwel nu weet ik het antwoord we hadden trouwens 20muntjes ofzo maar ik dacht dat het met 1 ook kon dat die 20 alleenmaar voor wat makkelijkere getallen zorgde[emoji28] bedankt voor het antwoord [emoji16]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.283

Re: massapercentage koper in een 5 cent muntje

die twintig zorgt voor (hopelijk) een acceptabele nauwkeurigheid. Het volume van één zo'n muntje is zeker geen milliliter, en hoe wou je dan het volume aflezen in een 100 mL maatcilinder? En zelfs over die 20 heb ik mijn twijfels. Want er ligt maar een verdomd dun koperlaagje op zo'n stuivertje, en zó vreselijk lopen de dichtheden van staal en koper nou ook weer niet uiteen. 
 
nu weet ik het antwoord
 
 
Dit proefje gaat géén antwoord geven op de vraag hoeveel koper er op een stuiver zit. Wél een antwoord op de vraag of iemand een beetje kritisch kan zijn op zijn uitvoering en resultaten. 
Jij hopelijk nu wel? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: massapercentage koper in een 5 cent muntje

Ja ik denk het wel ik zal het ook navragen bij mijn leraar maar ik wilde het eigenlijk al weten kon er niet tegen dat ik niet wist hoe het moest maar mijn leraar kon het nog niet vertellen omdat andere klassen die proef ook nog moesten doen

Ik had nog een vraag over uw antwoord hoe kan ik de massa van het ijzer en de koper apart bepalen, want je weet het volume van beide nogsteeds niet alleen van ijzer en koper samen je weet dan toch alleenmaar totalen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.283

Re: massapercentage koper in een 5 cent muntje

Skstudent1998 schreef:
Ik had nog een vraag over uw antwoord hoe kan ik de massa van het ijzer en de koper apart bepalen, want je weet het volume van beide nogsteeds niet alleen van ijzer en koper samen je weet dan toch alleenmaar totalen
kwestie van
vergelijkingen opstellen:

massa koper + massa ijzer = massa muntje

volume koper + volume ijzer = volume muntje

dichtheid koper x volume koper + dichtheid ijzer x volume ijzer = massa muntje

en dan zoals je in elk stelsel van vergelijkingen doet, invullen wat je weet, en dan met de overblijvende variabelen substituties gaan zoeken zodat je ergens één vergelijking met één onbekende kunt vinden.
 
oplossen van een stelsel van vergelijkingen, zoals in
a+b = 12
a-b= 2
los op voor a en voor b. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer