Methode inwendige vs uitwendige standaard chromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 48

Methode inwendige vs uitwendige standaard chromatografie

Beste,
 
ik snap niet goed de methode voor een inwendige standaard en een uitwendige standaard om de verschillende concentraties van je componenten te weten.
 
Wat ik ervan begreep:
 
concentraties van je componenten bepalen via een externe standaard
 
volgens mij doe je dit zo: 
 
stel dat er 2 componenten in je staal aanwezig zijn; component A en component B. Je wilt ook weten wat de concentraties van die componenten zijn. Daarvoor mag je niet alleen kijken naar de oppervlaktes van je pieken die je krijgt bij het uitvoeren van chromatografie, want er zijn ook nog responsfactoren! Daarom ga je eerst verschillende keren een exacte concentratie van component A door de kolom sturen en kijken wat voor respons je krijgt. Vervolgens zet je de waarden uit op een grafiek (respons i.f.v. concentratie) en probeer je een rechte te trekken.
Hetzelfde doe je voor component B.
 
Daarna stuur je het staal met component A en B door de kolom en bepaal je eerst de oppervlaktes van component A en B afzonderlijk, om tenslotte te kijken welke concentratie je hebt bij die oppervlaktes op de geijkte rechtes.
 
concentraties van je componenten bepalen via een inwendige standaard
 
Hetzelfde verhaal, je hebt terug een staal met 2 componenten A en B , waarvan je de concentratie wilt bepalen, nu doe je het via een inwendige standaard. dit snap ik minder, ik weet dat je inwendige standaard moet gelijken op de componenten en je een afzonderlijke piek krijgt in het chromatogram, maar hoe bereken je nu de concentraties van A en B?
 
mvg, 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Methode inwendige vs uitwendige standaard chromatografie

Bij gebruik van een interne standaard moet je toch eerst nog de responsefactoren bepalen, hoor!

Lees Wikipedia eens door: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Interne_standaard

Heb je dan nog vragen?

Berichten: 48

Re: Methode inwendige vs uitwendige standaard chromatografie

rwwh schreef: Bij gebruik van een interne standaard moet je toch eerst nog de responsefactoren bepalen, hoor!

Lees Wikipedia eens door: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Interne_standaard

Heb je dan nog vragen?
Op wiki versta ik het niet zo goed, zou je het eens kunnen uitleggen? en klopt de methode voor de externe standaard?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Methode inwendige vs uitwendige standaard chromatografie

Wat begrijp je niet van wat er op Wikipedia staat?

Reageer