[scheikunde] hybridisatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 927

hybridisatie

Hoe kan men weten dat het hier om een 2s2 hybridisatie gaat? (ik begrijp meestal niet goed welke hybrydisatie het is of men dat kan zien = sp3, sp2, sp) Zou iemand mij dit duidelijk kunnen uitleggen aub?
 
vb. (2He) 2s2 2p2 is een sp2 hybridisatie , zou iemand mij  kunnen vertellen waarom vb niet sp of sp3?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: hybridisatie

Een 2s2 hybridisatie bestaat niet. 2s is een orbitaal, en 2s2 betekent dat daar 2 elektronen in zitten. Deze notatie zie je bij het aangeven van de elektronenconfiguratie van elementen, maar staat verder los van hybridisatie.
 
Of hybridisatie optreedt, en welke, hangt van de vorm van het molecuul af. Afhankelijk van het aantal gebonden atomen en het aantal vrije elektronenparen (het sterisch getal) kan sp, sp2 of sp3 hybridisatie optreden.
 
Ik neem aan dat je [He] 2s2 2p2 bedoelt, dit is de notatie van de elektronenconfiguratie van C. Maar deze notatie staat, nogmaals, los van eventuele hybridisatie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 927

Re: hybridisatie

ImageUploadedByTapatalk1415697667.837532.jpg
ImageUploadedByTapatalk1415697667.837532.jpg (282.03 KiB) 334 keer bekeken

Hoe kan men hier zien dat het sterisch getal 3 is?

Het is toch zo als men het sterisch getal kent dat men dan altijd weet of sp, sp2, of sp3 is?

Berichten: 35

Re: hybridisatie

ja dat klopt 

sterisch getal  = aantal bindingspatronen + aantal vrije elektronen

Berichten: 927

Re: hybridisatie

Maar mijn vraag is hoe je een aan de hand van die tekening kan zien dat het sterisch getal 3 is, naar welke 2 'streepjes " moet ik juist kijken?

Berichten: 35

Re: hybridisatie

S.G (N) = 1+ 1+ 1= 3 
  _
-N

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: hybridisatie

Je moet niet naar streepjes kijken. Je moet kijken naar het aantal atomen dat aan het atoom vastzit (=bindingspartners) + het aantal vrije elektronenparen.
 
Vrije elektronenparen herken je als elektronenparen die maar bij 1 atoom horen.
 
 
Een streepje staat voor een elektronenpaar. Zit het streepje tussen 2 atomen, dan is het een bindingselektronenpaar. Zit het streepje maar aan 1 atoom, dan is het een vrij elektronenpaar.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 927

Re: hybridisatie

Ah bedankt, dat is duidelijker, maar waarom

Wordt het bepaald door N en niet door O

Berichten: 927

Re: hybridisatie

ImageUploadedByTapatalk1415714202.659076.jpg
ImageUploadedByTapatalk1415714202.659076.jpg (243.3 KiB) 334 keer bekeken

Ok us het Sg begrijp ik al. In deze foto is het Sg=3 omdat koolstof gebonden is aan die 3 atomen nl. C,O,O en geen vrije elektronenparen heeft, maar hoe kan men weten waar de sigma en pi bindingen liggen en hoeveel er zijn (ik heb het echt moeilijk met geometrie )
Sorry ik bedoel gebonden aan c,h,h ipv O! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hybridisatie

Tussen elke 2 atomen ligt in eerste instantie een sigmabinding. Elke extra binding tussen de atomen is dan een pi-binding. Beide C-H bindingen zijn sigmabindingen, tussen de koolstoffen zitten een sigma en pi--binding. Kun je me voor de grap zeggen welke hybridisatie aanwezig is voor de koolstoffen? :)

Berichten: 927

Re: hybridisatie

Als ik het goed begrijp, bedoelt u zo?
ImageUploadedByTapatalk1415723262.536166.jpg
ImageUploadedByTapatalk1415723262.536166.jpg (279.72 KiB) 335 keer bekeken
Hoe teken je dat bij de pi bindingen ,het boogje, van waar tot waar?
Of wordt dat niet met boogjes getekend?
C is sp2 gehybridiseerd , zou u een ander voorbeeld kunnen geven waar ik sp hybridisatie van moet bepalen want deze heb ik al veel tegenkomen dus dat weet ik ondertussen al :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hybridisatie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pi-binding
 
Zo ziet een pi-binding eruit. Een pi-orbitaal is een orbitaal die in het geval van de px en py orbitalen loodrecht op de richting van de sigmabinding staat, met een lob boven en onder het snijvlak. Beide lobben van beide atomen die een pi-binding aangaan buigen als het ware naar elkaar en dan is de pi-binding dus gevormd.
 
Bovenstaande staat op de wikipagina ook, maar dan wat verbloemder.

Berichten: 927

Re: hybridisatie

ah ik begrijp het al een beetje.

Sigma bindingen van mijn vorige foto, waren die oef getekend ? Of moet dat anders aangeduid worden? En waar moet men juist de pi bindingen op mijn vorige tekening plaatsen?

Berichten: 927

Re: hybridisatie

Een vraagje: gaat waterstof in C2H4 hybridiseren, toch niet he ? 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: hybridisatie

Welke orbitalen had je willen gebruiken voor het hybridiseren?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer