Springen naar inhoud

ontmoetingsvraagstuk

• Log in om te kunnen reageren

Sarah1

Sarah1

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2014 - 00:12

Een jongen fiets met een constante snelheid van 36 km/h. Op een bepaald ogenblik ziet hij zijn vriendin ,die 90 m van hem verwijderd is, hem tegemoet komen met een snelheid van 27 km/h. Daarom begint hij te vertragen met een versnelling van 1 m/s². 

Hoeveel weg legt zijn vriendin nog af voor ze elkaar ontmoeten?
Aan welke snelheid rijdt de jongen dan?

mijn werkwijze: 

36 km/h= 10 m/s

27 km/h= 7,5 m/s

x(jongen) = 10t - 1,0t²/g

x(vriendin) = 90 + 7,5t

dan stel ik X(jongen)= X(vriendin) maar ik kom een negatieve discriminant uit, ik denk dat ik de tijden anders moet noteren maar weet niet echt hoe

kan iemand mij helpen? 

alvast bedankt 

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2014 - 02:31

Ik neem aan dat de '/g' in je x(jongen) een typo is en dat je wel weet dat dat '/2' moet zijn.

Verder:

ofwel hou je rekening met de richting waarin ze rijden, en dan rijdt het meisje in tegengestelde richting van de jongen. Haar afgelegde weg wordt dan 90 - 7,5t, omdat haar snelheid eigenlijk negatief is tegenover die van de jongen door die tegengestelde richting. Als je de 2 afgelegde wegen van mekaar aftrekt, moet dat 0 geven op het moment van de ontmoeting.

Of je kan ook gewoon redeneren dat op het moment dat ze mekaar ontmoeten, ze _samen_ 90 meter moeten gereden hebben, en dan kan je voor het meisje die 90 laten vallen. Haar afgelegde weg wordt dan gewoon 7,5t, en opgeteld bij de afgelegde weg van de jongen wordt de totale afstand die ze samen reden dan 90.

In beide gevallen krijg je (uiteraard) dezelfde kwadratische vergelijking voor t.

Hieruit kan je t berekenen. Je krijgt 2 positieve t-waarden, maar als je ze invult in de afgelegde weg formules, zal je zien dat er 1 t waarde is die resulteert in een negatieve afgelegde weg voor de jongen, die kan je dus laten vallen.

En eens je t weet, kan je de eindsnelheid van de jongen berekenen. Volgens mij zou je moeten uitkomen op 3,74 m/s ongeveer qua snelheid van de jongen en 46,95 m die het meisje aflegde.

Hoop dat dit helpt.

PS: de afstanden gelijk stellen aan mekaar mag hier niet. Er is niets dat zegt dat ze dezelfde afstand zullen gereden hebben op het moment dat ze mekaar tegenkomen.

Als de vraag zou geweest zijn dat ze allebei in dezelfde richting rijden, en dat de jongen bvb. wat later vertrekt dan het meisje (en eventueel zelfs van een andere beginpositie), dan mag je die afstanden wel gelijk stellen aan elkaar als de vraag zou zijn wanneer de een de ander inhaalt (op dat moment hebben ze dezelfde afstand gereden, tenzij ze van verschillende punten vertrokken natuurlijk, maar dat neem je dan mee in je formules met een + zoals jij deed). Hier mag dat dus niet, die afstanden aan mekaar gelijk stellen.

Veranderd door dannypje, 11 november 2014 - 02:46

In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 november 2014 - 10:17

Een jongen fiets met een constante snelheid van 36 km/h. Op een bepaald ogenblik ziet hij zijn vriendin ,die 90 m van hem verwijderd is, hem tegemoet komen met een snelheid van 27 km/h. Daarom begint hij te vertragen met een versnelling van 1 m/s². 

Hoeveel weg legt zijn vriendin nog af voor ze elkaar ontmoeten?
Aan welke snelheid rijdt de jongen dan?

mijn werkwijze: 

36 km/h= 10 m/s

27 km/h= 7,5 m/s

x(jongen) = 10t - 1,0t²/g

x(vriendin) = 90 + 7,5t

Geef eens je gedachtegang aan om tot deze verg te komen ...

Heb je (bv) ook een tekening ...

Opm: iedereen begrijpt wat je bedoelt met x(jongen) maar jongen is geen variabele het is een functie van t ... .

Alternatief: j(t)

Sarah1

Sarah1

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2014 - 13:39

danku wel voor de snelle reactie :)

ik heb deze methode toegepast, maar als ik die tijd in de formule invul kom ik die 3,74 m/s niet uit en voor de afstand dat het meisje aflegd kom ik ook iets anders uit.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 november 2014 - 14:00

welke waarde krijg je voor de tijd dat ze elkaar ontmoeten?

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 november 2014 - 15:09

ik heb deze methode toegepast, maar als ik die tijd in de formule invul kom ik die 3,74 m/s niet uit en voor de afstand dat het meisje aflegd kom ik ook iets anders uit.

Maar hoe kom je aan de verg, vertel dat eens ...

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 november 2014 - 17:41

img063.jpg

x=7,5.t

90-x=...........

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2014 - 20:43

danku wel voor de snelle reactie :)

Zet je berekeningen en formules s op het forum. Als je het te lastig vindt om alles te typen, scan ze dan s in en laad ze op.

In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Sarah1

Sarah1

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2014 - 22:06

ik had ergens een teken verkeerd geplaatst 
Als het dan uitreken kom ik het wel juist uit  :D

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2014 - 22:24

Mooi zo. :)

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures