Dodelijk Nocebo-effect

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 28

Dodelijk Nocebo-effect

Een vraag schoot mij te binnen, maar ik kon op google niets vinden aan dingen die mij wel betrouwbaar leken.

Wat ik me af vraag is, hoe ver kan een nocebo effect gaan? Kan dit effect symptomen veroorzaken die leiden tot de dood?

Berichten: 12.262

Re: Dodelijk Nocebo-effect

Het lijkt me stug, althans niet door directe oorzaak. Wellicht kan het effect sterk genoeg zijn om iemand tot zelfmoord te drijven, maar of je dat moet tellen als 'dodelijk' is te bezien.
Victory through technology

Re: Dodelijk Nocebo-effect

Ik heb de bronnen niet bij de hand, maar het vermoeden is dat de zwarte magie op die manier werkt. Voor wie daarin gelooft kan alleen al het vooruitzicht dat hem een verschrikkelijk einde wacht dusdanige spanningen teweeg brengen dat men bijvoorbeeld een hartaanval krijgt. Denk ook aan massahysterie en hypnose om een idee te krijgen hoever de fysieke effecten van inbeelding kunnen gaan. 

Berichten: 12.262

Re: Dodelijk Nocebo-effect

Dat je er acuut een hartinfract door zou krijgen lijkt me onwaarschijnlijk, maar het zou natuurlijk wel zoveel chronische stress kunnen opleveren dat je daar voortijdig aan sterft (net als met stress door andere oorzaken).

Zaken als hypnose en indoctrinatie zijn m.i. niet echt te tellen als nocebo. Je ziet bijvoorbeeld dat mensen zelfmoordaanslagen plegen uit geloof - de vraag is echter of dit niet voornamelijk gevolg is van misinformatie. Dat het voor die mensen 'niet goed afloopt' is ons duidelijk, maar hun referentiekader kan zodanig zijn dat ze het idee hebben dat het juist wel goed afloopt op die manier. In feite maakt iemand dan een volstrekt rationele keuze op basis van de verkeerde informatie.
Victory through technology

Re: Dodelijk Nocebo-effect

Met massahysterie bedoel ik hier die gevallen waarbij bijvoorbeeld een hele schoolklas plotseling vergelijkbare ziekteverschijnselen gaat vertonen terwijl er achteraf objectief niets aan de hand blijkt. Men verbeeldt zich dan aan één en dezelfde ziekteverwekkende omstandigheid te hebben blootgestaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Dodelijk Nocebo-effect

No one is immume to fear... of zo de slogan is van een pandemie film
 
Een aardig voorbeeld van massahysterie komt uit de jaren 30 van de vorige eeuw. George Orwell bracht het boek War of the Worlds van Herbert George Wells als luisterboek op de Amerikaanse radio. Omdat het gebracht werd als nieuws bulletins begonnen mensen te denken dat marsmannetjes echt de aarde aanvielen. Met alle gevolgen van dien.
 
 
Benm schreef: Dat je er acuut een hartinfract door zou krijgen lijkt me onwaarschijnlijk, maar het zou natuurlijk wel zoveel chronische stress kunnen opleveren dat je daar voortijdig aan sterft (net als met stress door andere oorzaken).
 
Een hartinfarct (verstopping van ader door een bloedprop al i.c.m. vernouwing) zal je niet snel door angst krijgen. Een hartritmestoornis als ventrikelfibrillatie zal kunnen ontstaan bij plotselinge hevige angst of stress.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Dodelijk Nocebo-effect

ArcherBarry schreef: No one is immume to fear... of zo de slogan is van een pandemie film
 
Een aardig voorbeeld van massahysterie komt uit de jaren 30 van de vorige eeuw. George Orwell bracht het boek War of the Worlds van Herbert George Wells als luisterboek op de Amerikaanse radio. Omdat het gebracht werd als nieuws bulletins begonnen mensen te denken dat marsmannetjes echt de aarde aanvielen. Met alle gevolgen van dien.
George Orwell was de schrijver van het boek 1984. Het was Orson Welles die in 1938 een hoorspelversie van War of the Worlds uitzond. De verfilming hiervan kun je vinden op YouTube.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Dodelijk Nocebo-effect

idd, mijn fout. luisterspel ipv. luisterboek
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer