Springen naar inhoud

azeotrope mengsels

• Log in om te kunnen reageren

S.Fieuws

S.Fieuws

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2014 - 14:47

Hallo iedereen,

Momenteel ben ik chemie aan het studeren en ik zit tamelijk vast bij dit onderdeel. Azeotrope mengels zijn mengels waar de samenstelling in de gasfase hetzelfde is als de samenstelling in de vloeistoffase (ik hoop dat ik dit wel versta). Nu versta ik totaal niet hoe de destilatie van deze mengsels gebeurt. Ook versta ik de diagrammen die we erbij krijgen niet zo goed. (http://nl.wikipedia....:TX-Diagram.jpg, voorbeeld van deze diagrammen)

Ik zit net op dit forum dus het kan zijn dat het onderwerp niet op de juiste plaats staat, alvast sorry hiervoor.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2014 - 17:27

Hoe bepaal jij de samenstelling van de damp bij een gegeven kookpunt bij een niet-azeotroop mengsel?

S.Fieuws

S.Fieuws

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 november 2014 - 17:42

P=Pa+Pb. En Pa=Xa*Pa* waarbij Xa de molfractie van A is en Pa* de dampdruk van zuiver A

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 november 2014 - 19:25

Ben je ook in staat die uit de diagrammen te halen? Stel dat ik een samenstelling heb die in het eerste diagram bij het tweede streepje (die tussen Ta en Tb) kookt, kun jij dan de samenstelling van de vloeistof en bijbehorende damp aflezen?

S.Fieuws

S.Fieuws

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 november 2014 - 11:09

Dat vind ik al wat moeilijker. Ik denk dat je dan een horizontale streep moet trekken volgens de temperatuur. Waar het de kooklijn en condensatielijn snijd trek je een lijn naar beneden. De molfractie van de kooklijn is de molfractie van het meest vluchtige component

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures