[scheikunde] Octetregel Lewisstructuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 41

Octetregel Lewisstructuren

Ik begrijp niet helemaal wanneer de octetregel ingaat, en wanneer niet.
Het gedeelte dat BF3 niet voldoet aan de octetregel omdat het maar 3 valentie-elektronen heeft begrijp ik wel.
Neem nou SF4, volgens mijn scheikunde-module ziet deze structuur er uit met S als middelste, met 4 F'jes eromheen (covalentie 1) en daarnaast nog 1 vrij elektronenpaar.
Deze voldoet volgens mij niet aan de octetregel omdat samen met bindingen ik uit kom op 10, ipv 8.
 
Ook begrijp ik niet helemaal wanneer je je moet vasthouden aan de covalentie-regel (C=4, O=2, N=3 enz.),
en wanneer je die moet laten vallen en de octetregel moet volgen.
 
M.v.g
(H7, NOVA-scheikunde VWO-5, eerste editie)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Octetregel Lewisstructuren

P Teeuwen schreef: Ook begrijp ik niet helemaal wanneer je je moet vasthouden aan de covalentie-regel (C=4, O=2, N=3 enz.),
en wanneer je die moet laten vallen en de octetregel moet volgen.
 
De valentieregel is uiteindelijk slechts een speciaal geval van de octetregel (als C 4 bindingen maakt heeft hij 8 elektronen om zich heen), maar je kan ook op andere manieren aan de octetregel voldoen (F- heeft geen bindingen, maar wel 8 elektronen).
 
Om nu naar je originele vraag te komen: vanaf de rij van zwavel in het periodiek systeem bezitten elementen ook d-schillen. Als zwavel 8 elektronen in de buitenste schil heeft, kan het zijn 3s en 3p schillen vullen, maar dan is er nog steeds de 3d die volledig leeg is en dus nog beschikbaar is om extra elektronen te stockeren, wat tot een hele hoop extra chemie leidt.
 
In de praktijk komt het erop neer dat zwavel meer bindingen kan aangaan, in geval van "neutraal" zwavel (dus geen ladingen) in principe 6 (want dat is het aantal valantie-elektronen), maar minder kunnen ook (maar dan krijg je nog vrije elektronenparen).
This is weird as hell. I approve.

Reageer