Drag tijden bij verschillende vermogens

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Drag tijden bij verschillende vermogens

Ik wil dus bij een voertuig van bijvoorbeeld 200kg en verschillende vermogens de tijden weten op bijvoorbeeld 400m. Lijkt mij interessant want volgens mij verdubbelt de tijd niet bij 2 keer zoveel pk/kg. Zonder rolweerstand en luchtweestand.
Ik heb hiervoor E=0.5m*v^2 omgewerkt tot v=√(0.5m^-1*P*t)  E=energie v=snelheid m=massa P=vermogen t=tijd
Maar nu loop ik vast ik weet dat ik nu de primitieve hiervan moet nemen om de afgelegde afstand te bepalen, maar deze kennis heb ik nog niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Drag tijden bij verschillende vermogens

Op den duur moet je natuurlijk gaan leren hoe te primitiveren, maar aangezien dit nog nieuw voor je is, en deze niet het eenvoudigste voorbeeld is, raad ik je aan om de computer dit te laten doen voor je.
  1. Ga naar www.wolframalpha.com
  2. Type de integraal die je wil weten in het volgende formaat: int(formule, variabele waarnaar geprimitiveerd moet worden)
  3. In jouw geval is dit dus: int(sqrt(0.5*P*t/m), t)
  4. Druk op enter en bekijk het antwoord
  5. Ik neem aan dat je wel al weet hoe je moet differentiëren? Controleer het antwoord door het antwoord te differentiëren en kijk of er hetzelfde uitkomt
  6. Er staat bij dat er een constant bij opgeteld moet worden. Dit is de beginsnelheid, en is waarschijnlijk in jouw geval 0.

Reageer