[natuurkunde] Rolwrijvingskracht bepalen met behulp van de energievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Rolwrijvingskracht bepalen met behulp van de energievergelijking

Hallo,
 
Bij natuurkunde hebben we een proef gedaan met een kogeltje op een rails.
Zo ziet de proefopstelling er uit: 
natuurkunde foto.png
natuurkunde foto.png (121.85 KiB) 324 keer bekeken
De kogel werd vanaf punt 0 losgelaten en ging zo  naar punt 1 toe, dan terug naar punt 2, dan weer heen naar punt 3 toe enz.
Nadat het kogeltje 20x heen en weer was gegaan en we dus 20 punten op de rails hadden gemarkeerd stopten we.
 
In de inleiding van het po staat: ''Tijdens het heen en weer bewegen van de kogel wordt zwaarte-energie omgezet in kinetische energie en warmte. De warmte is vooral het gevolg van rolwrijving. Door de hoogte van de omkeerpunten en de afgelegde weg te meten kan de afname van de zwaarte- en kinetische energie als gevolg van wrijving gemeten worden. Meten we ook de massa van de kogel, dan kan de gemiddelde wrijvignskracht bepaald worden. Doel van de proef is het bepalen van deze rolwrijvingskracht met behulp van de energievergelijking
Tip: Stel bij het bespreken van de relevante theorie een energievergelijking op, die geldt voor alle omkeerpunten. Op basis van deze energievergelijking kun je voorspellen hoe je diagram eruit kom te zien. Vertel hoe je verwacht op basis van de lijn in Excel de weerstandskracht te kunnen bepalen. 
 
Ik heb nu als resultaten voor de eerste 5 punten:
            gemiddelde hoogte          gemiddelde afstand tot het laagste punt L       Totaal afgelegde weg, gerekend vanaf punt 0
punt 0: 20cm                                                         100 cm                                                                0 cm
punt 1: 18,8 cm                                                     94,2 cm                                                               194,2 cm
punt 2: 17,1 cm                                                     89,5 cm                                                               283,7 cm
punt 3: 15,7 cm                                                     83,4 cm                                                               367,1 cm
punt 4: 15,1 cm                                                     73,4 cm                                                               440,5 cm
punt 5: 14,3 cm                                                     64,9 cm                                                               505,4
 
De massa van het kogeltje is 42,94 gram
 
Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken.
Zou iemand mij alsjeblieft ermee kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rolwrijvingskracht bepalen met behulp van de energievergelijking

als je kogeltje op punt 0 op 20 cm hoogte startte en op 18,8 cm hoogte eindigde is het onderweg een hoogte-energie van ΔEz = m·g·(0,188-0,200)= m·g·-0,012 J kwijtgeraakt.
 
de rolwrijving heeft dus een arbeid Wrol gelijk aan m·g·-0,012 J verricht. 
 
Wrol=Frol·s , afgelegde weg s, van punt 0 naar 1,  meet je of bereken je uit je opstelling, de gemiddelde Frol volgt uit de berekening.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Rolwrijvingskracht bepalen met behulp van de energievergelijking

Heel erg bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Rolwrijvingskracht bepalen met behulp van de energievergelijking

Volgens mij klopt deze oplossing niet helemaal.
Aangezien Wrol=Frol*s=m*g*h en Ez=m*g*h is W=Ez.
Dan zou ΔEz=ΔWrol moeten zijn 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rolwrijvingskracht bepalen met behulp van de energievergelijking

je bedoelt dat je graag aan beide zijden een deltaatje zou willen zien? 
 
ik zou niet weten waarom. Er is niet zozeer sprake van een verandering van arbeid. Wel van een zekere hoeveelheid arbeid die ervoor zorgt dat het ding niet meer de oorspronkelijke hoogte bereikt, en die meten we als (eindhoogte - beginhoogte) = Δh  , en dus een afname van hoogte-energie ΔEz.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Rolwrijvingskracht bepalen met behulp van de energievergelijking

adoden schreef: Heel erg bedankt
en dat doe je dan voor elke "run". 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer