Grote DIY Vulkaan

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Grote DIY Vulkaan

Beste Wetenschappers,
Voor een kunstparade op het water wil ik een grote varende vulkaan maken van hout bedekt met bitumen. Ik ben op zoek naar een relatief veilige manier om de lava te simuleren.
 
Ik zou graag de volgende "effecten" willen:
- Opborrelend
- Langzaam naar beneden stromend
- Zo heet dat het water gaat stomen als het er in valt en/of een andere manier om rook te creëren aan de voet van de vulkaan
- De optocht duurt 3 uur dus het proces moet meerdere keren te herhalen zijn
- Eventueel een felle kleur "lava"
- Niet belastend voor het milieu (het vind plaats op een rivier)
 
Ik denk er aan om gebluste kalk te gebruiken maar heb geen idee of ik dan in de goede richting denk
 
Afmetingen vulkaan:
2 meter hoog
diameter bodem 5 meter
diameter top 1,6 meter
(afmetingen kunnen wijzigen indien nodig)
 
overige info
- de vulkaan wordt omringd door een gracht van water van circa 70 cm breed en 30 cm diep (afmetingen kunnen wijzigen indien nodig)
- het geheel drijft op een ponton met een diameter van 7,5 meter
over de voorstuwing (met 1 of meerdere buitenboord motors of met duikers) denk ik nog na
aan de rand kan ik bakken maken en de mensen op het vlot kunnen met grote scheppen ingrediënten voor de vulkaan in de krater gooien..
 
 
zie bijlage met eerste schets
 
Schermafbeelding 2014-11-12 om 15.07.02.png
Schermafbeelding 2014-11-12 om 15.07.02.png (594.63 KiB) 452 keer bekeken
 
Wie helpt me op weg?
 
Vriendelijke groet,
 
Yasser Ballemans
--
www.yasserballemans.nl

Berichten: 12.262

Re: Grote DIY Vulkaan

Ik zou hier niet denken aan enige 'chemische vulkaan' reacties. De inhoud van wat je schetst is zo groot dat er een paar ton aan chemicalien in past. Reacties die op kleine schaal wel redelijk gecontroleerd verlopen (dissociatie van ammoniumdichromaat, kaliumchloride met suiker, etc) zijn op deze schaal levensgevaarlijk.

Het beste lijkt me iets zoeken dat het visuele effect simuleert zonder dat er gebruik wordt gemaakt van exotherme reacties.

Gangbare demonstratiereacties schalen echt niet zo ver op, verhoudingsgewijs is het zoiets als een rotje opschalen tot een bommenwerper vol vijfhonderdponders.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Grote DIY Vulkaan

Beste Benm,
Bedankt voor uw reactie. Een bommenwerper maken lijkt me inderdaad niet zo'n goed idee ;-)
Zijn er op deze schaal geen reacties te bedenken die niet exotherm zijn maar die wel een "opborrelend effect" creëren?
 
Ik kan de bodem van de vulkaan ook zeer ondiep maken zodat er niet al te veel stoffen in  hoeven om de "lava" laten overlopen.
 
Een alternatief waar ik nu aan denk is water met zeepsop en daar luchtbellen in blazen met een machine. Maar misschien weet iemand een elegantere/spannendere oplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Grote DIY Vulkaan

Een aantal jaar geleden was ik in Vegas en daar hebben ze dit:
 

(Spoel eens door naar 3:30)
 
De uitvoering bestaat gewoon uit een aantal fonteinen in combinatie met uitstekende belichting. Het moet wel donker zijn natuurlijk...
 
Ik weet niet of het haalbaar is, je zal je pompen en lichten moeten aandrijven met een generator vermoed ik, maar het is i.i.g. een stuk gezonder dan een chemische vulkaan.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Grote DIY Vulkaan

Beste Kravitz. Dat ziet er heel goed uit! Helaas is de parade overdag ;-( Maar zeer bedankt voor deze tip!

Berichten: 12.262

Re: Grote DIY Vulkaan

Ik denk dat iets met luchtbellen nog wel eens de meest praktische oplossing kan zijn. Met wat kleurstof erin kan het een leuk effect geven, al zou ik geen enorm spektakel verwachten.

Wel even een issue: het lijkt me niet verstandig om grote hoeveelheden zeep te gaan lozen op een rivier.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Grote DIY Vulkaan

Een grote hoeveelheid schoonmaakazijn met een grote hoeveelheid bakpoeder is misschien wel haalbaar, alleen honderden liters is wel heeeel erg veel...

Reageer