[scheikunde] zuur-base kalksteen met zuur slib

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

zuur-base kalksteen met zuur slib

Hallo,
 
Ik kom niet helemaal uit de volgende zuur-base reactie. In mijn boek wordt er gewerkt met h3O+. In de klas werken we met h+
 
De vraag is: geef de reactievergelijking voor de reactie tussen kalksteen en het zure slib
CaCO3 + 2H+ --> Ca2+ + H2CO3
Klopt dit?
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zuur-base kalksteen met zuur slib

Die klopt. Het enige wat H3O+ over H+ doet is de nadruk leggen dat de reactie in water plaatsvindt. Overigens is waterstofcarbonaat onstabiel in water. Kun je bedenken in welke 2 stoffen dit uiteen valt?

Berichten: 45

Re: zuur-base kalksteen met zuur slib

Bedankt! 
Volgens mij valt dit uit elkaar in 2H+ en CO32-

Berichten: 45

Re: zuur-base kalksteen met zuur slib

Fuzzwood schreef: Die klopt. Het enige wat H3O+ over H+ doet is de nadruk leggen dat de reactie in water plaatsvindt. Overigens is waterstofcarbonaat onstabiel in water. Kun je bedenken in welke 2 stoffen dit uiteen valt?
 Ik heb nog een vraag
 
Bij een andere opdracht staat er geef de reactievergelijking voor de reactie tussen Harpic en kalksteen.
Net zoals bij de opdracht in de oorspronkelijke vraag staat er niet dat ik een overmaat harpic of zuur slib heb. Hoe kan ik weten dat ik H2CO3 krijg en niet HCO3-?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: zuur-base kalksteen met zuur slib

Niet. Maar zo noem jij ook niet wat de reactieve stof in Harpic is, terwijl dat hoogstwaarschijnlijk wel in de vraag/context staat. Zo is misschien ook wel gegeven of er een gas ontstaat oid.

 

Als niet, zou ik altijd beide reacties geven met een uitlegje erbij van: Als ....in overmaat is, dan .....reactie. Als die in ondermaat, dan ......, omdat er niet genoeg H+ is. 

Maar, je voelt vast zelf ook wel aan dat in de praktijk te bovenste laag van het kalk altijd in ondermaat aanwezig is, dus dat zeker tot koolstofdioxide over gaat. Maar dat er dan gewoon kalk blijft zitten, als er niet genoeg zuur is.

 

En btw, HCO3 is waterstofcarbonaat (HCO3-) en H2CO3 is diwaterstofcarbonaat (oftewel koolzuur). En die laatste is degene die uit elkaar kan vallen in CO2 en H2O, niet het waterstofcarbonaat.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer