[scheikunde] Foutrekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 43

Foutrekening

Hallo allemaal,
 
Ik heb een vraagje over de foutrekening. Ik heb gisteren practicum gehad en moet nu de concentraties theoretisch bepalen, rekening houdend met de foutrekening. Ik vroeg mij af ik heb een K2CrO4 oplossing moeten bereiden met behulp van een pipet. Ik heb 3 keer 5ml van de stock oplossing moeten overbrengen met deze 5ml pipet om in totaal 15.000ml te hebben. De foutrekening op de pipet is 0,01ml. Nu vroeg ik mij af voor mijn foutrekening moet ik (3*0,01)/15,000ml doen of moet ik gewoon (3*0,01)/5ml doen? 
 
Alvast bedankt!
Florence

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Foutrekening

je zou foutenpropagatie voor een som moeten gebruiken (wortel van de som van de kwadraten).
 
Nu stel ik me altijd vragen bij het gebruiken van fouten op glaswerk, zeker als je titreert of instrumentele methoden gebruikt, die typisch een veel grotere fout geven (dus dat je uiteindelijk gewoon de standaardafwijking op herhaalde metingen gebruikt). Maar uiteraard moet jij in eerste plaats rekening houden met wat er in je opdracht staat, en als fouten op glaswerk daar bij horen, moet je die gebruiken.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Foutrekening

Ik neem aan dat je de relatieve fout moet berekenen? Die is gelijk aan de absolute fout gedeeld door de totale waarde.

In dat geval is die eerste bijna juist. Merk op dat je hier niet 15.000 ml kan schrijven. Dit is nauwkeuriger dan de fout. Je moet 15.00ml schrijven.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Foutrekening

Flisk schreef: Ik neem aan dat je de relatieve fout moet berekenen? Die is gelijk aan de absolute fout gedeeld door de totale waarde.

In dat geval is die eerste bijna juist. Merk op dat je hier niet 15.000 ml kan schrijven. Dit is nauwkeuriger dan de fout. Je moet 15.00ml schrijven.
Oke super hartelijk bedankt!

Reageer