[scheikunde] evenwichtsconstante bij veranderlijke temperatuur (chemie)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

evenwichtsconstante bij veranderlijke temperatuur (chemie)

Kan iemand mij hier helpen met het volgend vraagstuk:
in een kolf van 4.68 liter wordt gelijktijdig 1.00 mol H2, 1.00 mol H2O en 1.00 mol CO2 gebracht op kamertemperatuur. Vervolgens verhoogt men de temperatuur tot 2000 K. Bereken de concentratie ( mol/l) van elke component wanneer het evenwicht zich heeft ingesteld bij deze temperatuur. wat is het % H2 dat weg reageert. De reactie :
H2 (g) + CO2(g) H2O(g)  + CO (g)
 
Mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik hieraan moet beginnen door de temperatuur. In mijn cursus staat er ook niks in van de formule van de evenwichtsconstante aan te passen bij een verschillend temperatuur ( waarvan ik vanuit ga dat dit wel moet )
 
Is er iemand zo vriendelijk om mij een beetje uitleg te geven ? 
 
Groetjes
Kirsten 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: evenwichtsconstante bij veranderlijke temperatuur (chemie)

Tsja, wat is nou net de enige variabele die van invloed is op de grootte van de evenwichtsconstante? Je kan het vast al raden.
 
En dus zal jij in je gegevensboekje/cursus vast ergens de K hebben gekregen bij 2000K.
 
Zo niet, ga ik hieronder even brainstormen. Misschien hebben we hier wat aan:
 
Maar ook bij dit vraagstuk is het ontzettend van belang dat jouw niveau van verwachte beheersing bekend is. Want vermoedelijk zul je rekening moeten gaan houden met de drukverhoging die dit alles tot gevolg heeft. En dan wordt de som beduidend minder makkelijk. Behalve in jouw geval, zie ik nu. Want je reactieverhouding = 2: 2.
 
Of misschien is dat juist wel de insteek, als je het gegeven van K2000 niet gekregen hebt. Het zijn tenslotte allemaal gassen. Je kent het volume en het aantal mol gas en de temperatuur, dus de druk. Maar niet de partiële verdeling....Nee, mijn conclusie wordt toch echt dat je ergens dat gegeven vandaan moet toveren.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: evenwichtsconstante bij veranderlijke temperatuur (chemie)

In raadsels praten helpt niets en is ook niet de bedoeling van het huiswerkforum.
De TS weet niet hoe het werkt, en schiet er geen hout mee op als precies dat wat in de kennis mist weggelaten wordt uit het antwoord.
 
De evenwichtsconstante hangt samen met de Gibbs vrije-energieverandering:
 
ΔG° = -RT ln K
 
En voor de Gibbs vrije-energie-verandering geldt:
 
ΔG° = ΔH° - TΔS°
 
Als je ΔH° (standaard enthalpie-verandering) en ΔS° (standaard entropie-verandering) kent, kun je met bovenstaande vergelijkingen bij iedere temperatuur de heersende evenwichtsconstante uitrekenen.
 
Waardes voor ΔH° en ΔS° staan vaak getabelleerd. Of ze voor jouw reactie in je tabellenboek staan valt zo niet te zeggen, het kan zijn dat je ze via een omweg moet uitrekenen uit bijvoorbeeld vormingsenthalpieën en -entropieën.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: evenwichtsconstante bij veranderlijke temperatuur (chemie)

Ach, misschien had ik gewoon even mijn mond moeten houden omdat ik dit even niet doorzag. Toch even blind geweest voor de entropie...bah. Maar, ben dan nu wel even bij.
 
Dank.
 
Wdeb
PS. Excuus aan TS dat ik je topic hiervoor gebruikt blijk te hebben.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer