[scheikunde] Redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Redoxreactie

Hoi iedereen,
Ik ben bezig met het voorbereiden van een practicum maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik moet de reactievergelijking opstellen bij dit proefje:
 
" Vul een reageerbuis voor een kwart met een oplossing van kaliumjodaat (KIO3) en voeg een beetje verdund zwavelzuur (1 M) toe. Voeg vervolgens wat KI-zetmeeloplossing toe. Let op de kleurverandering. "
 
Zou iemand me kunnen helpen met deze vergelijking?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Redoxreactie

Ja hoor. Begin eens met te noteren welke deeltjes je allemaal hebt en doe eens een voorstel over het type reactie (neerslag, zuur-base, redox).
 
Daarbij zou het handig zijn als je je leerjaar vermeldt. Dat communiceert direct makkelijk mbt de aanpak van de stof.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Redoxreactie

Ik zit nu in VWO 5 en dit gaat over een redoxreactie. Als deeltjes had ik bedacht dat je K+, I2, SO42- hebt en dan O3? De zetmeeloplossing maakt me in de war en ik weet niet wat de reductor is..
 
Kun je daar iets mee Wdeb? :)

Berichten: 772

Re: Redoxreactie

O3 ( ozon!) komt niet voor in deze reactie hoor. Dijood ((I2) komt ook niet voor in de oplossing. Probeer nog eens de aanwezige ionen op te schrijven. De aanwezige ionen kun je makkelijk te weten komen door te kijken tot welke ionen de reagentia in water dissociëren. Het is overigens correct dat deze reactie een redoxreactie is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Redoxreactie

kaliumjodaat (KIO3): Welke ionen levert dit?
KI-zetmeeloplossing:  Welke ionen levert dit? Zetmeel mag je negeren.
zwavelzuur: Welke ionen levert dit?
 
Daarna kunnen we verder kijken in tabel 48, dacht ik.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 23

Re: Redoxreactie

Dit proefje ken ik, hebben wij toevalig laatst nog gedaan.

Zetmeel mag je zoals Wdeb zegt negeren in je reactie, maar hij zorgt wel voor de kleur verandering (weet je nu de functie van zetmeel?).

Ken je nog het rijtje met ionen die altijd goed oplossen in water? Verder zijn er ook nog een aantal samengestelde ionen. Verschillende deeltjes die zich als één ion gedragen.

Nu zou je de ionen die ontstaan zonder al te veel problemen op kunnen schrijven denk ik :).

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Redoxreactie

Volgens mij moet dit hem dan worden:
 
2 IO3+ 12 H++10 e- --> I2+6H2O (1x)
2 I----> I2+2e(5x)
-------------------------------------------+
IO3 + 6 H+ + 5 I- ---> 3 I2 + 3H2O
 
En dan wordt hij zwart door I2?
Het is aflopende reactie
 
 
Als dit klopt bedankt allemaal!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Redoxreactie

Klinkt prachtig, maar twee opmerkingen:
1. Kijk eens naar de van de eerste halfreactie vooraf en achteraf. Is iets weg gevallen, vermoed ik.
2. Wat doe je dan bij dat optellen????????????? En ook hier geldt de ladingcheck, natuurlijk.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer