Springen naar inhoud

Fotosynthese bij verschillende golflengten

• Log in om te kunnen reageren

Zahra

Zahra

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2014 - 13:54

Hallo allemaal,

Als eerst, ik ben nieuw op deze site. Weet niet hoe het allemaal precies werkt.
Als ik dit bericht ergens plaats waar het niet hoort verondtschuldig mij daarvoor :).

Ik heb een profielwerkstuk over fotosynthese, waarbij ik onderzoek doe naar de invloed van verschillende golflengtes. Ik ga bepalen bij welke golflengte fotosynthese het beste/snelste werkt. Hiervoor moet ik ook een proefje uitvoeren. Op Google heb ik al wel iets gevonden met NaHCO3 en dan de zuurstofbelletjes die daarbij ontstaan tellen. Volgens mijn leraar is dat te onnauwkeurig en moet ik een andere manier zien te vinden. Op internet vind ik niet veel. (Of ik ben gewoon slecht ik zoeken). Ik probeer het nu dus hier. Zou iemand mij kunnen helpen, heeft iemand een idee die ik zou kunnen gebruiken als proefje.

Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

Groetjes,

Zahra

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2014 - 13:59

Ik begrijp niet welke zuurstofbelletjes er ontstaan. Belletjes tellen zal inderdaad niet handig zijn om een nauwkeurige meting te krijgen, maar als je niet wat preciezer vertelt wat je al gevonden had kunnen we je hier niet goed verder helpen.

Zahra

Zahra

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2014 - 15:56

Hallo,

Bedankt voor de reactie.

Uhm. Ik heb de informatie gevonden op deze site: http://educatie-en-s...tosynthese.html

Ik weet niet of u hem kan openen. Er staat in iedergeval in dat ze dat NaHCO3 gebruiken en er een groene plant (in hun geval waterpest) erin stoppen. Hierop zetten ze licht en er zal dan dus fotosynthese plaatsvinden. Het afvalstof van fotosynthese (zuurstof) zorgt voor luchtbelletjes die dan omhoog komen. Deze gaan ze dan tellen, zo kun je alles bij elkaar in een schema zetten en zien bij welke golflengte de meeste luchtbelletjes worden gevormd.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2014 - 16:29

Stuk beter te begrijpen, ja!
Een andere manier om de zuurstofproductie te meten is het plantje te vangen onder een glazen trechter (op zijn kop), en daar een met water gevulde reageerbuis bovenop te zetten.

Verder moet je wel heel goed alle andere omstandigheden gelijk houden! Liefst vlak na elkaar twee condities testen om te voorkomen dat er iets anders is veranderd.

In het experiment waar je naar verwijst hebben ze uitstekend nauwkeurig beschreven wat er is gedaan, maar heb ik wel mijn twijfels of dat experiment goed genoeg was. Was de fotosyntheselamp bijvoorbeeld het enige licht? En waarom moet de lichtintensiteit zo ver achter het experiment worden gemeten?

Zahra

Zahra

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2014 - 16:54

Ik begrijp niet precies wat u bedoelt? Hoe moet ik de reageerbuis met water plaatsen? Op de trechter?

En ik heb volgens mij de verkeerde site gestuurd. Ik wil namelijk dotosynthese bij verschillende soorten licht hebben. En dat is deze site http://dier-en-natuu...ngte-licht.html
Het hele principe is wel gewoon gelijk,, maar ik stuur het toch voor de duidelijkheid.

Ik heb nog een vraag. Kan ik gewoon normaal licht van een lamp gebruiken voor de fotosynthese of is daar speciaal licht voor nodig?

Bedankt voor u hulp

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2014 - 17:08

Zie http://www.tutorvist...-photosynthesis

Licht is licht. Het enige dat je kunt variëren is de intensiteit en het "spectrum" (de kleur). Je moet er wel rekening mee houden dat de zon onvoorstelbaar sterk is: die dumpt in de zomer 1000W per vierkante meter op aarde. Zoveel zul je met lampen niet eenvoudig kunnen produceren.

Veranderd door rwwh, 16 november 2014 - 17:09
autocorrect had teveel zijn best gedaan

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2014 - 02:59

Dat laatste bewijfel ik toch echt: met een forse halogeenlamp kom je in de buurt als je de output daarvan weet te bundelen tot een 10x10 cm oppervlak. Dat gaat an sich al met de koplamp van een auto op korte afstand.

Als je dit in de praktijk wilt brengen is het wel verstandig om bijv een dichroische reflector achter de lamp te gebruiken die geen IR reflecteert. Voor fotosynthese maakt dat niet zoveel uit, maar het probleem is dat je je plant zou kunnen 'koken'.
Victory through technology

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 november 2014 - 08:12

Juist, dat bedoelde ik dus: als je zoveel licht produceert met een ouderwetse lamp, dan wordt het al gauw veel te warm. Een halogeenlamp produceert ca 10% zichtbaar licht en 90% warmte dus als je niet uitkijkt krijg je met je 1000 W/m2 aan licht 9000 W/m2 aan warmtestraling mee.

De temperatuur van je water en plantje zijn kritieke factoren in deze meting, dus je wilt niet dat het steeds warmer wordt tijdens je meting.

Een LED lamp is veel gunstiger omdat die niet zoveel hitte geeft, maar dan moet je wel kijken of je het kleurspectrum van je experiment daarmee kunt bereiken. Misschien het experiment juist uitvoeren met verschillende kleuren LED licht?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2014 - 13:34

Je hebt er speciaal gemaakte led lampen voor met een rood-blauw spectrum dat optimaal aansluit voor fotosynthese. Deze zijn via ebay en dergelijke verkrijgbaar (ik neem aam bedoeld voor wietteelt, maar het exacte gewas maakt niet zoveel uit).

Pluspunt voor experimenten: die leds kun je (in principe) dimmen om zo te experimenteren met de invloed van de hoeveelheid licht. Mits goed gekoeld verschuift het spectrum niet, terwijl dat bij dimmen van halogeenlampen wel gebeurd.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures