Springen naar inhoud

Werkwijze profielwerkstuk

• Log in om te kunnen reageren

JulieJuul

JulieJuul

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 november 2014 - 15:00

Hallo allemaal,

ik doe dit jaar eindexamen VWO en moet dan ook een profielwerkstuk maken. Ik doe het over tanderosie door frisdranken. Nu moet ik deze week met een werkwijze komen en ik heb geen idee hoe ik moet beginnen. Mijn leraar wou wel dat ik ging titreren. Dat wil ik ook best wel doen, maar dan weet ik nog goed wat ik moet titreren en welke conclusies ik daaruit kan trekken. Mijn tandarts was wel bereidt om mij tanden te geven, dus dat is al wel geregeld maar nu de werkwijze nog. Zouden jullie mij misschien kunnen helpen?

Groetjes!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2014 - 16:05

Simpele beginvragen: Wat is tanderosie? Welke stoffen veranderen er dan? En welke kan je bepalen?

En dan nog: Neem je tanden die al tanderosie hebben onderdaan, of ga je het proces nabootsen? Dus eerst beslissen wat je te weten wilt komen en daarna pas gaan denken of en hoe je dat zou kunnen bepalen.

Wdeb

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2014 - 19:04

Nog een kleine tip, over dit onderwerp zijn al een aantal vragen op dit forum gepasseerd. Gebruik dus ook even de zoekfunctie (rechts bovenaan), daar zal je ook een paar interessante zaken tegenkomen ;) .

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

JulieJuul

JulieJuul

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2014 - 09:27

Bij tanden is het helaas moeilijk om te zien of het glazuur al is aangetast, daarom gebruik ik per drank 2 tanden en als controle marmer. Alleen de massa afname meten is niet goed genoeg volgens mij docent. Dus ik moest titreren, maar wat moet ik titreren? De drank met de tand en dan die titreren tot het omslagpunt? Maar wat heb je dan?

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2014 - 14:22

bv fosforzuur gehalte in cola,  potentiometrisch of middels ionenwisselaar of middels lanthaannitraat.

zie bv:

http://archief.schol...itraat-en-cola/

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2014 - 14:22

Misschien moet je meten aan de drank. Wat kan je variëren in de drank? Dus hardheid, zuurgraad etc.

Dan die ga je die variabele bepalen, al dan niet ook vooraf en achteraf, zodat er een mogelijk verschil is. Maar dit zal je dan moeten verklaren.

Wdeb

JulieJuul

JulieJuul

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2014 - 14:38

Ik meet de PH van cola, appelsap, sinasappelsap, melk en sprite voor ik de tanden erin doe. De tanden heb ik van tevoren gedroogd doormiddel van een droogmiddel en gewogen. Dan wou ik ze een tijdje in de dranken laten zitten en dan ze opnieuw drogen en wegen. Want het tandglazuur "verdwijnt", dus de massa neemt waarschijnlijk af. Als ik de samenstelling van de dranken weet en weet wat de werking van deze stoffen zijn kan ik een conclusie trekken? Met titreren kan ik het zuurgehalte van een bepaald zuur te weten komen? Dan titreer ik het nogmaals nadat de tand er een tijd in heeft gezeten? Wat is de hardheid van een stof? Hoe kan ik steeds een andere variable nemen?

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2014 - 21:06

Niet telkens een andere, kies er 1, of misschien 2. En de rest zo gelijk mogelijk houden. Denk hierbij dus ook aan bij de keuze van de drankjes.

De pH zegt weinig over het zuurgehalte in het geval van zwakke zuren vergeleken met sterke zuren. Als je geanalyseerd hebt welk zuur je hebt (etiket oid) kan je specifiek naar de invloed daarvan kijken bijvoorbeeld.

Men zegt dat vitamine C goed voor je is, maar ook voor je tanden????? Dus selecteer drankjes met een verschillend gehalte aan vitamine C en voor de rest redelijk gelijk, bijvoorbeeld.

Wdeb 

JulieJuul

JulieJuul

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2014 - 20:59

Hallo!

ik heb met de TOA op school het erover gehad en moest het even uitwerken wat ik nu precies wil. Dit is wat ik tot nu toe heb. Van hem hoefde ik niet meer met andere dranken werken, alleen cola was ook prima.

Werkwijze profielwerkstuk tanderosie door cola
Benodigdheden:
• Fosforzuur
• Kiezen
• Cola
• Natronloog
•  PH-meter met computerprogramma (bijvoorbeeld PC turtle)
•  Titratie materiaal
• Materiaal om cola te koken
• Norrit om cola te ontkleuren
• Indicator
• 

1) De kiezen wegen en de PH van de cola meten met een PH meter.
2) De kiezen in 250ml cola leggen. twee waar het koolzuur van is uitgekookt en twee in cola waar het (meeste)  koolzuur nog in zit en deze goed afsluiten.(twee kiezen in fosforzuur leggen)  De twee soorten cola titreren met natronloog (en het fosforzuur gaan titreren)
3) Dit een week laten staan. Daarna de kiezen drogen door een droogmiddel en de cola’s titreren ( en het fosforzuur titreren) en de PH van de oplossingen opnieuw meten.
4) De gedroogde kiezen opnieuw wegen en de resultaten noteren.
5)

Ter controle:
• Een kies in water stoppen even lang als de kiezen die in de cola zitten. Deze laten drogen en opnieuw wegen
• Alle proeven met marmer uitvoeren

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1069 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2014 - 20:46

Ziet er leuk uit.

Maar, ik zie het droogmiddel niet helemaal. En moet je dat dan ook niet vooraf doen?

Daarbij lijkt mij een omschrijving als "titratiemateriaal" niet afdoende, maar dat is afhankelijk van je school. En een voorspelling lijkt mij op z'n plaats, al is het maar om te weten welke concentraties van de chemicalien je hebben moet. Als laatst kan je er dan nog een veiligheid-hoofdstukje bij doen, zodat je laat zien dat je hebt gezocht naar de risico's etc.

Wdeb

JulieJuul

JulieJuul

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2014 - 22:38

Hai Wdeb,

dankje voor je antwoord! Dit is meer een opzet voor een werkwijze en als die goed is dan werk ik hem verder uit. Ik weet namelijk ook niet hoe het materiaal voor de titratie bij mij heet op school haha, vandaar.  Een veiligheid-hoofdstuk ga ik er zeker indoen, ik neem aan dat je de risico's van tanden met cola bedoeld?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2014 - 08:36

Eerder dat natronloog geen fris stofje is. Dus wat doe je als je een druppel van die oplossing op je fikken krijgt. Dat is dus een hoofdstuk over veiligheid.

Veranderd door Fuzzwood, 24 november 2014 - 08:36

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2014 - 10:27

Welke concentraties ga je gebruiken?

JulieJuul

JulieJuul

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 december 2014 - 16:24

Hallo allemaal,
Ik ben inmiddels met mijn profielwerkstukpractica begonnen. Ik heb eerst melktanden in cola met koolzuur en zonder koolzuur gedaan en ze daar 8 dagen in laten zitten. Vooraf hebt ik ze gewogen en ze zitten nu in een excicator om te drogen. Ik heb vooraf cola met koolzuur en zonder koolzuur getitreerd en daar de waarden van opgeschreven. Na de acht dagen heb ik die twee soorten colla waar de tanden in hebben gezeten ook getitreerd. Daar hoefde ik minder NaOH van 0,1M druppels aan toe te voegen, dan aan de cola's waar de melktanden in hadden gezeten. Betekent dit dat het minder zuur is geworden? Van elke oplossing heb ik met een ph meter de ph gemeten en heb ik kunnen berekenen dat ik 25 ml kan nemen om een goede titratie uitterekenen. Ik verdun deze oplossing dan niet extra. Vandaag heb ik de spa rood waar de melktand 8 dagen in had gezeten getitreerd en ook bij deze titratie hoefde ik minder druppels toe te voegen. Houdt dat voor deze vloeistof dan ook in dat die minder zuur is geworden?

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2014 - 11:51

Als het minder druppels NaOH ten opzichte van Spa rood is waarin geen melktanden zijn geplaatst. Dan heb je gelijk.

Veranderd door toaic, 10 december 2014 - 11:51

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures