Zeedeining en zijn gedragingen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Zeedeining en zijn gedragingen

Beste lezer,
 
Voor een onderzoek ben ik informatie aan het inwinnen over verschillende soorten golven en hun eigenschappen.
 
Nu ben ik gestuit op zeedeining en heb hier gelezen dat de periode en golflengte van een golf, langer worden naarmate de golf meer afstand heeft afgelegd. Nu was mijn vraag, waarom is dat?
 
Het gaat hier om zeedeining, wat golven zijn die door de wind zijn gevormd maar niet meer in contact zijn met de wind.
 
Groeten,
 
Koen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Zeedeining en zijn gedragingen

Een plaatselijke storm op zee maakt golven van verschillende golflengtes, van klein tot groot. Ze planten zich allemaal naar buiten toe voort, en buiten het stormgebied worden ze zwakker, onder andere door de viscositeit (wrijving) van het water. De korte golflengtes raken sneller verzwakt dan de lange golflengtes. Daardoor neemt de gemiddelde golflengte van het golfpakket toe naarmate het pakket verder weg is van de storm.

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Zeedeining en zijn gedragingen

Wat op wikipedia waarschijnlijk bedoeld wordt is dat niet een individuele golf veranderd, maar dat de karakteristiek van de golven veranderd naarmate je verder weg van de bron kijkt.

Zeedeining ontstaat door de dispersierelatie. Deze relatie zegt dat lange golven sneller bewegen dan korte golven.

Een tijd nadat een storm heeft plaats gevonden zijn de langste golven al het verste weg gereisd, en zijn de kortere golven nog minder weg van de oorsprong.

Daardoor geldt: "Hoe verder van de oorsprong — waar de deining als zeegang ontstaan is — hoe langer de periode en de golflengte"

 
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Reageer