Blijft Bismut mooi glimmen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 23

Blijft Bismut mooi glimmen?

Hallo allemaal,
 
Ik ben van plan om een blokje bismut te kopen, omdat ik deze er mooi uit vind zien en het goed bij mijn verzameling elementen past. Nu ben ik gaan zoeken hoe het komt dat dit element van die mooie kleuren geeft. Uit wat ik kan vinden begrijp ik dat dit komt doordat de bismut een oxidelaagje vormt. Ik heb geleerd dat een oxidelaagje zich om het element heen vormt en ook blijft zitten, maar ik heb ook begrepen dat een blokje bismut na een tijdje dof word en niet meer mooi glimt. Nu vroeg ik me af volgens welke reactie Bismut een oxide laagje vormt (ik weet niet welke lading Bismut aan neemt). Ook vraag ik me af of dit oxide laagje na verloop van tijd dof word en het blokje dus niet meer mooi glimt of dat een blokje bismut gewoon mooi blijft glimmen als ik het op de vensterbank zet. 
 
Groetjes,
Joris. 

Berichten: 12.262

Re: Blijft Bismut mooi glimmen?

Ik heb een paar jaar geleden 2 schijven bismuth gegoten (als diamagnetische repellors) in de cupjes van waxinelichtjes. Die schijfjes zijn nog steeds zilverkleurig. De korreltjes/druppeltjes bismuth die ik ervoor gebruikt heb lijken ook nog dezelfde luster te hebben als toen ik ze ontving, maar dit zitten in een afgesloten zakje.

Uiteraard neemt dat niet weg dat er een oxidelaagje op kan zitten - dat heb je bij aluminium ook en dat kan toch behoorlijk zilverachtig blijven gedurende jaren.
Victory through technology

Berichten: 23

Re: Blijft Bismut mooi glimmen?

Oke, maar als je de schijfjes in het licht houd zie je dan nog steeds de verschillende kleuren die op het bismut weerkaatsen? Bismuth werkt volgens mij als een soort prisma waardoor "wit" licht gesplitst word in regenboog kleuren.

Berichten: 12.262

Re: Blijft Bismut mooi glimmen?

Nee, bij die schijven zie je dat kleureffect niet, het ziet eruit als redelijk donker metaal (beetje een "gunmetal" kleur). Dat kleureffect heb ik eigenlijk alleen gezien op bismuth kristallen die ook de karakteristieke vorm hebben. Of die over tijd van kleur veranderen weet ik eigenlijk niet, het zou kunnen dat ze de decoratieve exemplaren voorzien van een laagje vernis om dat te voorkomen.
Victory through technology

Berichten: 23

Re: Blijft Bismut mooi glimmen?

Oke dat was eigenlijk mijn vraag, misschien heb ik het niet helemaal duidelijk geformuleerd.
 
Ik wil inderdaad een blokje bismuth kopen dat in het lab gegroeid is, dus die karakteristieke vorm heeft en ook de mooie kleur effecten geeft. Ik vraag me nu af of dit blokje zo mooi blijft glimmen of dat hier een oxide laagje om vormt. Mocht dit het geval zijn dan zou een blokje inderdaad gelakt kunnen worden zodat het niet oxideerd. Of een blokje gelakt is maakt mij niet zo veel uit, zoalang de kleuren maar blijven. Wat ik belangrijker vind is dat het een zo zuiver mogelijk blokje bismuth is, dus niet vervuild met andere chemicalien.
 
Weet iemand toevallig waar ik zo'n blokje kan halen?
 
Edit: Ik snap dat ieder blokje bismuth grijs achtig eruit ziet, en alleen de kleur effecten geeft als deze in het licht gehouden word.

Berichten: 12.262

Re: Blijft Bismut mooi glimmen?

Ik heb er diverse op ebay gezien toen ik op zoek was naar bismuth voor dat experiment. Vermoeddelijk zijn ze redelijk zuiver, anders denk ik niet dat ze die mooie kristalvorm hadden gekregen. Of er vernis op zit, en of je dat evt zelf kan/moet doen weten de verkopers denk ik wel.
Victory through technology

Reageer