[scheikunde] Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Voor school moeten we een PO maken. We moeten een werkplan inleveren. We moeten de molmassa van een metaal meten en welk metaal dat is krijgen we niet te weten. Toch moeten we een hypothese opstellen, maar dit lijkt onmogelijk, of moeten we gewoon een willekeurig getal opschrijven?
 
Alvast Bedankt.
 
Johan Wuite

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Ik denk dat je het moet laten reageren met een zuur oid en dan je met behulp van de ph kan bepalen hoeveel mol er is gereageerd. Het is denk ik meer een huiswerk vraag, al past het goed thuis in dit gedeelte. Hij lijkt me ook leuk om te weten hoe je dit ongeveer moet aanpakken. Met een zuur laten reageren en zo het aantal mol berekenen waarna je weer de molmassa kan uitrekenen mbv het aantal gram lijkt me het meest voor de hand liggend, al moet je dan hele zuivere chemicalien hebben en hele precieze apparatuur hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Oke Mr Heisenberg  :P , Wat zou ik bij de hypothese in moeten vullen?

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Ik heb echt geeeeen idee wat je zou moeten invullen, misschien kan je kijken in welke zuren en basen oplost en zo bepaalde groepen uitsluiten?

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Dan wordt t nog steeds een gok dus?

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Ik denk niet dat je zonder experimenten een echte hypothese kan opstellen...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Dat is natuurlijk onzin. Een hypothese stel je op vóór het experiment. De experimenten voer je uit om te toetsen of je hypothese juist is.
Eerst experimenten doen en daarna een hypothese opstellen is de omgekeerde volgorde en moet je maar zo snel mogelijk vergeten.
 
Een hypothese opstellen betekent echter ook niet dat je vooraf in het wilde weg iets gaat gokken. Je spreekt een verwachting uit, op basis van andere informatie die je hebt. Door goed te redeneren kun je een logische verwachting uitspreken, die je daarna kunt toetsen.
 
Is bijvoorbeeld uitgelegd wat voor experiment je gaat doen? Het soort experiment kan je in de richting van een bepaald aantal metalen, met bijbehorende molmassa, sturen. Verder kan het uiterlijk van het materiaal je wellicht iets vertellen. Dat maakt de zoektocht wat gerichter.
 
Maar, de hypothese kan ook wat algemener zijn: Niet dat je verwacht dat de molmassa .... is, maar dat je verwacht dat je met die of die reactie de molmassa van een metaal kunt bepalen. Zo'n hypothese is natuurlijk een beetje flauw, want je krijgt het experiment niet voor niets voorgeschoteld. Maar het is wél een hypothese. Alleen is de onderzoeksvraag dan wat anders.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Ik bedoelde dat je niet zonder experimenten kan zeggen wat de molmassa is en dus kan je ook niet een hypothese Opstellen van wat je denkt dat het zal zijn. Op die manier bedoelde ik dat.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Dan heb je nog niet helemaal begrepen wat een hypothese is en wat de bedoeling van een hypothese is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Ik weet wat de bedoeling ervan is, ik wilde alleen zeggen dat je niet zomaar een hypothese kan opstellen omdat je nog niet iets kan verwachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

En net daarom stel je een hypothese op, om te kijken of het experiment aan de vooropgestelde verwachtingen voldoet. Je voert niet zomaar een experiment uit om te zien wat er gaat gebeuren.
 

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 

Opmerking moderator

Indien er nood blijkt te zijn aan een afzonderlijke topic over de definitie van een hypothese kan daar een nieuwe topic over gestart worden.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Ik bedoelde dat je in dit geval echt te weinig weet om een echte hypothese op te stellen, normaal weet je wel wat meer, zoals bijvoorbeeld reactiviteit met zuren basen etc. Dan pas kan je een hypothese opstellen die ergens op slaat aangezien je er nu echt nog niets over kan zeggen

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Toch is het gewoon een kwestie van een bij de bekende gegevens passende hypothese op te stellen. En dus om op een rijtje te krijgen welke gegevens er precies allemaal zijn.
 
Laten we dus eerst maar even verdere info van de topic-starter afwachten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Ik heb dus totaal geen gegevens, maar ik zal mijn hypothese als volgt opschrijven: We denken dat de molmassa van het nu nog onbekende metaal hetzelfde is als de molmassa van ditzelfde metaal in het periodiek systeem

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Scheikunde Praktisch Opdracht Molmassa

Misschien dat je erbij kan zeggen dat je door meetonnoukeurigheden ernaast kan zitten (2u ongeveer) maar dit door andere proeven eventueel bewezen kan woorden welk metaal het is.

Reageer