Springen naar inhoud

Titratie: bepalen van het gehalte NaOH in bijtende soda

• Log in om te kunnen reageren

michielm

michielm

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2014 - 19:01

Probleempje met het oplossen van mijn practicum titratie.

De situatie:
- bijtende soda die 50 keer verdund werd
- 5 ml van die verdunde oplossing in erlenmeyer
- in de buret: HCL-opl 0,10 mol/l

De titratie:
--> gemiddeld toegevoegd volume 4.3 ml

De vragen:
1. Bereken de concentratie aan bijtende soda in de verdunde oplossing in mol/liter
Deze heb ik al; in de verdunde oplossing is de concentratie 0.086 mol/l en in de geconcentreerde oplossing 4.3 mol/l

2. Bereken de concentratie aan bijtende soda in de geconcentreerde oplossing uitgedrukt in g/l
??

3. Bereken de concentratie aan bijtende soda in de geconcentreerde oplossing uitgedrukt in m/V%
??

4. Bereken de concentratie aan bijtende soda in de geconcentreerde oplossing uitgedrukt in m% als je weet dat de dichtheid van deze oplossing 1,22kg/l bedraagt.
??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 november 2014 - 19:31

1. Bereken de concentratie aan bijtende soda in de verdunde oplossing in mol/liter
Deze heb ik al; in de verdunde oplossing is de concentratie 0.086 mol/l en in de geconcentreerde oplossing 4.3 mol/l

Correct!

2. Bereken de concentratie aan bijtende soda in de geconcentreerde oplossing uitgedrukt in g/l

In 1L soda zit dus 4,3 mol NaOH.

Hoeveel gram NaOH zit er dan in 1L?

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

michielm

michielm

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2014 - 19:39

172 gram?

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 november 2014 - 20:01

Goed! Dat wil dus zeggen dat er 172g NaOH zit in 1L bijtende soda, bijgevolg is de concentratie dan 172 g/L. Simpel :)

Volgende vraag: weet je wat m/v procent is?

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

michielm

michielm

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 november 2014 - 20:06

Oke dankje! :D

En massa NaOH/ totale volume * 100? Dus 172 g / 0.0096 maar dit is niet gelijk aan 0,.. ?

Veranderd door michielm, 18 november 2014 - 20:06

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2014 - 13:52

Oke dankje! :D

En massa NaOH/ totale volume * 100?

Dat is inderdaad de formule, maar je zal moeten gaan kijken hoeveel vloeistof er in een fles bijtende soda zit en dit vervolgens gaan omrekenen om te weten hoeveel NaOH daarin zit.

Dus:

1. Wat is het volume van de fles bijtende soda?
  2. Je weet dat er 172g NaOH zit in 1L bijtende soda, dus je kan berekenen hoeveel NaOH er zit in de fles.
  3. Formule invullen.

michielm

michielm

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2014 - 14:00

Moet het enkel met het volume NaOH? Dit dan: 172*0.005/9.6 = 0.08958333333 (A)
Of moet het zo?  172*0.0096/9.6 = 0.172 (B)

Optie A zeker he? Dan is m/V% = 8.96 %

Veranderd door michielm, 19 november 2014 - 14:16

michielm

michielm

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2014 - 14:21

En dan zou ruw m% = 7% zijn?

Zoja ben ik er uit :P

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2014 - 14:30

Ik volg even niet... Waar haal je precies die 0.0096 vandaan? Wat is de eenheid liter? 

Welk volume zat er in de fles bijtende soda?

michielm

michielm

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2014 - 14:43

Er zat 5 ml in men erlenmeyer zo zal het antwoord A geven niet?
Ja ik dacht totale volume vloeistof is 9.6 ml of 0.0096 l

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2014 - 15:35

We zijn een aantal zaken een beetje aan het verwarren.

LaTeX

Nu kan je twee dingen doen (die op hetzelfde neerkomen).

1. Je kan werken met de hoeveelheid NaOH die in een volledige fles bijtende soda zit (die je koopt in de winkel). Uit je titratie experiment weet je immers dat er in zuiver onverdunde bijtende soda 172g NaOH aanwezig is (in één liter). Je kan dus al de teller van bovenstaande formule invullen. 

Nu moet je nog het totale volume berekenen... en aangezien je werkt met de hoeveelheid NaOH in een volledige onverdunde fles soda kan je gewoon op de verpakking van die fles kijken hoeveel vloeistof daarin zit. Is dat 1L is dat 2L of is dat een halve liter?

2. Wat je ook kan doen (en dat was jij van plan) is werken met alle informatie uit je titratie experiment. In het eerste deel van de opgave was je er zelf al uit dat de concentratie NaOH van de verdunde oplossing 0,086 mol/L bedroeg. Ook weet je inderdaad 5 mL van die oplossing in je erlenmeyer hebt gedaan (=totaal volume). Kan je nu het aantal gram NaOH berekenen in die 5mL van die verdunde oplossing

Als dat gelukt is kan je zowel de teller als de noemer invullen en kan je het m/V % van de verdunde oplossing berekenen. Als je dit weet, weet je waarschijnlijk ook wel hoe je van de verdunde naar de geconcentreerde oplossing gaat... vermenigvuldigen met?

michielm

michielm

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2014 - 16:21

Ja punt 2, dus 172x0,005/9,3 x100= 9,25%
En dan zou de m% 0,86/11,346 x100 = 7,58% geven

Ja zie net dat ik eerder 9,6 pakte als totaal volume, domme rekenfout door onoplettendheid sorry (4,3+5 = 9,3)

Veranderd door michielm, 19 november 2014 - 16:49

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2014 - 18:21

Neen, niet goed  ;)

172x0,005/9,3 x100= 9,25%

Je werkt via punt 2, dat wil zeggen via de verdunde oplossing. In het rood gebruik je de hoeveelheid NaOH in de geconcentreerde oplossing. Dat is dus niet goed.

Bereken hoeveel gram NaOH er in 5 mL zit wanneer de concentratie van de oplossing 0,086 mol/L is.

Wat het volume betreft: je werkt in 5 mL, dat je daar 4,3 mL HCl aan toevoegt is onbelangrijk. Waarom? De formule geeft de verhouding van de hoeveelheid NaOH op de hoeveelheid vloeistof weer. Het toevoegen van HCl doe je om de concentratie NaOH te berekenen, niet om het m/v% te bepalen. Het toevoegen van een vloeistof heeft niks te maken met het m/v%. Een m/v% zegt namelijk iets over de hoeveelheid van een stof in de vloeistof waarin het wordt geleverd, NIET na 10 handelingen in het lab. Daarom is het belangrijk om met het startvolume van voor de titratie te werken. Met andere woorden het volume dat je in je erlenmeyer deed, 5 mL dus.

Je krijgt dus: LaTeX

michielm

michielm

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2014 - 21:20

Dat is dan 8,6 %? Maar ik meot naar de geconcentreerde oplossing gaan he.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2014 - 21:37

Neen, klopt niet. Ik ga stap voor stap, geef even aan waar je niet kan volgen OK?

Je hebt 5mL NaOH met een concentratie van 0,086M in je erlenmeyer zitten, akkoord?

Dit komt overeen met 4,3.10-4 mol NaOH in 5 mL, akkoord?

Verborgen inhoud
0,086M * 0,005L = 4,3.10-4 mol

Dit is ook gelijk aan: 0,0172g NaOH in 5mL, akkoord? 

Verborgen inhoud
4,3.10-4 mol * 40 g/mol = 0,0172 g

Als ik dit invul in de formule krijg ik: LaTeX

Dit is voor de verdunde oplossing, hoe ga je nu naar de geconcentreerde?

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures