[scheikunde] vaste basen met zuur zorgt voor CO2?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

vaste basen met zuur zorgt voor CO2?

Hee, 
Ik heb morgen examen en ik snap iets niet van de lesstof. Dit staat er:
 
Reacties van vaste basen met zuur: denk aan CaCO3,CaO, Fe2O3

•deze stoffen met een sterk zuur wijst op het vrijkomen van:

- CO2 in HCO3- of CO3-

• Azijnzuur wordt Acetaat

• met een sterke basen wordt ammonium aangetoond door de ammoniaklucht
 
Zou iemand dit uit kunnen leggen? Wat bedoelen ze met vaste basen? Waarom wordt azijnzuur acetaat en waarom kan ammonium alleen aangetoond worden met een sterke base en niet met een zwakke?
Super bedankt alvast!

Berichten: 23

Re: vaste basen met zuur zorgt voor CO2?

Ik vermoed dat ze met vaste basen stoffen bedoelen in vaste vorm, die als een base kunnen reageren. De stoffen die je noemt zijn bij normale omstandigheden ook allemaal vast, en lossen slecht op in water.
 
Een sterk zuur is bijvoorbeeld zoutzuur of zwavelzuur, wat in oplossing zit. Als deze vaste basen aan de zure oplossing toegevoegd worden reageren ze tot de ionen die jij noemt. ook ondstaan de rest ionen zoals Ca2+.
 
Azijnzuur is een zwak zuur, maar deze kan natuurlijk wel als zuur reageren. Azijnzuur Heeft als formule CH3COOH in water opgelost, wat splitst in CH3COO- en H+.
 
Amonium is NH4+ opgelost in water. Dit reageert met OH- tot water en NH3(g). NH3 is amoniak, wat een sterke geur heeft die je waarschijnlijk wel bekent voor komt.
 
Amonium reageert overigens ook wel met een zwakke base, maar dan zal de reactie in mindere mate en/of minder snel verlopen waardoor er minder amnoniak gevormt word.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vaste basen met zuur zorgt voor CO2?

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 36

Re: vaste basen met zuur zorgt voor CO2?

Carbonaten vormen CO2 gas. HCO3-+ H+ --> CO2 + H2O

Reageer