[scheikunde] Hoe komen ze op Al(H2O)63+?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Hoe komen ze op Al(H2O)63+?

Geef de reactievergelijking tussen:
a) vast natriumwaterstofsulfide en een oplossing van aluminiumnitraat
 
Antwoord:
 
NaHs(s) + Al(H2O)63+(aq)  ⇔ Na+(aq) + H2S(aq) + AlOH(H2O)52+
 
 
Maar hoe komen ze hierop en met name Al(H2O)63+?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Hoe komen ze op Al(H2O)63+?

mogelijk kom je als eerste stap hier al verder mee:
 
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/52361-watermantels-ionen/
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 772

Re: Hoe komen ze op Al(H2O)63+?

Vele ionen hebben bij het oplossen in water de neiging om gehydrateerd te worden: hierbij treden elektrostatische interacties op tussen de sterk positief geladen aluminiumionen en de O-atomen van water die een relatief negatieve lading bezitten. Het aantal moleculen dat zal binden varieert van ion tot ion en is niet via simpele regeltjes te bepalen.

Hierbij wil ik nog opmerken dat het weergeven van een dergelijke reactie niet erg gebruikelijk is. Ik zou deze reactie op de klassieke wijze voorstellen, zonder teveel te focussen op de ionenhydratatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hoe komen ze op Al(H2O)63+?

Ik ben benieuwd wat dan "de klassieke wijze" in dit geval is? Want hoe kan je zonder dit systeem een zuurbasereactie met een cationzuur laten zien?
 
Ik vermoed dat er bij het opgeven van deze opgave rekening is gehouden met een tabel met zuurbase-reacties waarin deze dus staat. Dus dat er niet zelf bedacht hoeft te worden dat het Aluminiumion in deze verbinding voor een zuur zorgt. Gewoon deeltjes noteren en kijken of ze een reactie aangaan.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Hoe komen ze op Al(H2O)63+?

Voor de rest, zie dit a.u.b. los van ionenhydratatie - waar inderdaad lastig te voorspellen is hoeveel watermoleculen er om een ion heen gaan zitten.
 
Het betreft hier een metaalcomplex, met een coördinatiebinding tussen het metaalion (aluminium) en het ligand (water). Daar zijn juist wél heel simpele regels voor, want veel meer mogelijkheden dan 2-, 4-, of 6-voudige omringing zijn er niet.
 
Het betreffende complex staat standaard in de tabel met zuren en basen. Daar hoort een stukje lesstof bij.
 
Meer dan het uitwerken van de reactie volgens de gangbare procedure bij zuren en basen is verder niet nodig.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer