Chromosomen benummering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 54

Chromosomen benummering

Onlangs las ik op nu.nl ( http://www.nu.nl/wetenschap/3931117/nieuwe-aanwijzingen-erfelijkheid-homoseksualiteit.html ) iets over bepaalde chromosomen die op homoseksualiteit duiden:

 
"Volgens de schrijvers hebben zij extra indicaties gevonden dat genen op het x-chromosoom een rol spelen bij de geaardheid. Ook wijzen ze naar genen op het achtste chromosoom. Maar om welke genen het precies gaat hebben ze niet kunnen vaststellen".

 
Hier wordt dus gesproken van bepaalde benummering, namelijk chromosoom nummer acht. Zo herinner ik me ook dat chromosoom nummer twee bij de mens is een fusie is van twee bij de chimpansee aanwezige chromosomen. Mijn vraag is of deze benummering willekeurig is, of dat het wel degelijk de 2e, of zoals in het geval van dit artikel, het 8e chromosoom, betreft. Ik zie wel dat vanaf chromosoom 1 naar 23 het ongeveer van groot naar klein gaat, maar ik vraag me dus af waarom deze volgorde (logisch) ooit opgesteld zou zijn, of zit hier geen logica achter?
The most incomprehensible thing about the universe is that it is comprehensible

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chromosomen benummering

Men nummert de chromosomen traditioneel van groot naar klein. Verder zit daar geen logica achter.

Reageer