Een vraag van een kunstacademie student

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Een vraag van een kunstacademie student

Hallo allemaal,
 
Ik studeer Grafisch ontwerpen op de kunstacademie en het lijkt me heel tof om deze studie te combineren met scheikundige experimenten. Nu heb ik een idee in mijn hoofd, maar ik heb geen idee of het überhaupt mogelijk is en ik hoop dat jullie mij wat meer duidelijkheid daarover kunnen geven (van google word ik niet veel wijzer..)
 
Dit is mijn idee:
 
Ik wil een tekst op een t-shirt maken met een transparante vloeistof ofzo, zodat je het niet kan zien. Als hij dan in de wasmachine gaat en in contact komt met warmte of water moet de tekst te voorschijn komen. Het maakt niet zoveel uit of de tekst daarna blijft staan of dat het verdwijnt als het shirt opdroogt. Hebben jullie enig idee of er een stof bestaat die dat kan doen? Ik heb van die bad eendjes in mijn hoofd die verkleuren als ze in aanraking komen met warmte/water, maar misschien heeft dat wel te maken met het plastic..
 
Ik ben bezig met een groot project over de slechte textiel arbeid in Bangladesch en dit zou hier goed op kunnen aansluiten. 
 
Alvast bedankt,
 
 
Groetjes Lizzy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Een vraag van een kunstacademie student

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Een vraag van een kunstacademie student

Zulke stoffen bestaan inderdaad - normaliter in de variant die kleur krijgt vanaf een bepaalde temperatuur (of humiditeit) en die kleur weer verlies bij afkoelen of opdrogen. Als je er meer over wilt weten kun je denk ik het beste even zoeken op 'thermochroism' of 'leukdodyes' - dit wordt al in de praktijk gebruikt voor onder meer kleding en speelgoed die van kleur veranderen door temperatuur.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Een vraag van een kunstacademie student

Bedankt voor uw snelle reactie, dat is inderdaad precies wat ik bedoel!
Ik ga het allemaal even uitzoeken en hopen dat het ergens verkrijgbaar is.

Reageer