Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Moderator: Rhiannon

Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Op zeker forum (niet op het Wetenschapsforum) heb ik al jaren last van een trol die allerhande verdachtmakingen over mij post en nu ook liederlijke berichtjes plaatst die zogenaamd van mij afkomstig zijn en die hij ook met mijn naam ondertekent. De Webmaster aldaar verwijdert desgevraagd wel zulke berichtjes onder valse naam maar controleert er niet op zodat ik daar inmiddels dagelijks valse berichtjes lees die zogenaamd van mij afkomstig zijn. Is daar iets tegen te doen?  

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Als ik jou was zou ik vragen aan de webmaster om verdere stappen te nemen. Immers ook voor de communiteit kunnen dergelijke gebruikers niet gezond zijn. Beheerders of personen met de juiste rechten kunnen gebruikers tijdelijk of definitief schorsen, al dan niet op basis van het gebruikte IP-adres.
 
De beheerder het doel heeft om zijn community in leven te houden zou hij i.i.g. meer waarde moeten hangen aan gebruikers met goede bedoeling dan aan trollen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Ik heb die zaak daar al vele malen eerder aangekaart, maar er wordt niet ingegrepen. Ik zoek nu dus naar een oplossing waarbij ik niet van de Webmaster aldaar afhankelijk ben. De schrijvers hebben daar ook geen vaste naam, dus iedereen doet maar wat. Ik ben een van de zeer weinigen die daar onder zijn echte naam schrijft. 

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Op zo'n type forum is er weinig aan te doen vrees ik.

Zou niet weten hoe men kan ingrijpen als iedereen elke naam kan/mag gebruiken.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Bartjes schreef: Ik heb die zaak daar al vele malen eerder aangekaart, maar er wordt niet ingegrepen. Ik zoek nu dus naar een oplossing waarbij ik niet van de Webmaster aldaar afhankelijk ben. De schrijvers hebben daar ook geen vaste naam, dus iedereen doet maar wat. Ik ben een van de zeer weinigen die daar onder zijn echte naam schrijft. 
... en daarom kun je dus beter nooit je echte naam gebruiken.
 
Afbeelding
 
Tenzij je achter de identiteit van de poster kunt komen, is er helemaal niets aan te doen, lijkt mij.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Ik vrees dat jullie gelijk hebben. Die liederlijke valse berichtjes aldaar onder mijn naam gaan gewoon door. Fijne wereld waarin je onder een wisselende schuilnaam (om te voorkomen dat ook die schuilnaam weer gekaapt wordt) moet schrijven. Ik weet niet of ik daar nog wel zin in heb...

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Inmiddels schrijf ik daar onder een schuilnaam. Maar zoals te verwachten gaat de trol door met het plaatsen van valse berichtjes onder mijn naam. Zoals het onderstaande:
 
Ik kom toch maar weer uit de schaduw en schuiladres want ik zat diep, diep, diep undercover! Maar goed, wat wordt er weer slap gezwetst. De zaken liggen toch wel wat genuanceerder. Want dat zijn de beste verhalen van de afgelopen jaren, verhalen die stuk voor stuk garant staan voor rauwe humor, doordrenkt zijn van zelfspot en verbazing over het dagelijks leven en overgoten werden met soms meesterlijke taalvondsten. Ik bedenk net, NL-Alert wordt gebruikt bij grote calamiteiten. Sinds de introductie is het nieuwe alarmmiddel al tientallen keren ingezet, onder andere bij grote branden, noodweer en het onschadelijk maken van een opgegraven bom. Het is gratis en anoniem. Doen mensen!
 
Dat betreft een valselijk onder mijn naam geplaatste immorele en mogelijk strafbare oproep. Kunnen hier dan wellicht wel stappen tegen ondernomen worden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Curieuze tekst.
 
Een exacte kopie hiervan: http://www.puurgelul.nl/home.htm
 
Voor dit boek bundelde hij zijn beste verhalen van de afgelopen jaren, verhalen die stuk voor stuk garant staan voor rauwe humor, doordrenkt zijn van zelfspot en verbazing over het dagelijks leven en overgoten werden met soms meesterlijke taalvondsten.
En de tweede zin is ook een exacte kopie hievan: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2076439/overheid-test-alarmmiddel-nlalert-is-uw-mobieltje-goed-ingesteld.htm
 
NL-Alert wordt gebruikt bij grote calamiteiten. Sinds de introductie is het nieuwe alarmmiddel al tientallen keren ingezet, onder andere bij grote branden, noodweer en het onschadelijk maken van een opgegraven bom. Het is gratis en anoniem.
Het kan niet zijn, dat de poster de naam Bartjes gebruikt omdat dat nu eenmaal een bekend gezegde is: "Volgens Bartjes" (staat voor correct taalgebruik)?

Als je nog wat quotes hebt (desnoods via pb) wil ik wel even mee zoeken om te zien of we hier met een berichtengenerator te maken hebben.

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Mooi zoekwerk! De betreffende trol gebruikt wel meer andermans teksten, dus het verbaast me niet dat dit ook weer gepikt is. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Zie ook mijn aanvulling, die kruiste jouw berichtje.

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Deze zaak speelt op een site (niet het Wetenschapsforum) waarop ik tot voor kort met mijn echte naam schreef. Omdat de trol in toenemende mate berichtjes is gaan posten die zogenaamd van mij afkomstig zijn en die berichtjes ook met mijn echte naam ondertekent ben ik nu noodgedwongen op schuilnamen overgestapt. Het pseudoniem "Bartjes" heb ik daar nooit gebruikt. 
 
Ik weet niet of het verstandig is om hier te vermelden waar dit allemaal speelt, maar ik zal je daarover een PB sturen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Dit doet mij heel sterk denken aan een automatische spam bot.
 
Ten eerste omdat hij blijkbaar exact dezelfde zinnen op meerdere plaatsen tegelijk zet (of zinnen ergens anders vandaan plukt)
Ten tweede omdat ik werkelijk geen touw kan vastknopen aan de bovenstaande quote (alsof hij willekeurige zinnen aan elkaar vast plakt)
Ten derde omdat hij blijkbaar identiteiten kopieert (hij zoekt naar bestaande nick names, die zonder wachtwoord te gebruiken zijn, zodat hij zelf geen kunstmatige nick name hoeft te genereren en zodat het realistischer lijkt).
 
 
Waarom iemand een bot zou willen lanceren die zulke berichten plaatst? Geen idee, misschien iemand die voor de grap een beetje aan het experimenteren is.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Onderstaande stukje van de tekst lijkt mij toch wel bedoeld om de valse indruk te wekken dat ik weer van het gebruik van schuilnamen zou zijn afgestapt, en dat het betreffende berichtje dus mijn werk zou zijn:
 
Ik kom toch maar weer uit de schaduw en schuiladres want ik zat diep, diep, diep undercover! Maar goed, wat wordt er weer slap gezwetst. De zaken liggen toch wel wat genuanceerder.
 
Overigens sluit dat het gebruik van automatische spam bots niet uit. Wil een onder mijn naam geplaatst berichtje er als zodanig uitzien dan moeten er fatsoenlijk geformuleerde zinnen in staan. De trol heeft daar - gezien zijn eerdere berichtjes - moeite mee. Vandaar het (automatische?) knip- en plakwerk.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Het is een vorm van spam die de laatste maanden veel voorkomt (bestaat al langer, maar ik zie het veel de laatste tijd).
De bots zoeken (van andere delen van de site, of soms van andere sites) naar teksten die ze samengieten in 1 post en die plaatsen onder een gebruikersnaam die ze ook ergens vandaan vissen.
 
Daar kun jij als gewone gebruiker niets aan doen. De sitebeheerder moet zijn spambeveiliging aanpakken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Hoe te handelen bij een trol die onder jouw naam schrijft?

Is er iets bekend over het doel van zulke programma's? Is het simpelweg liederlijkheid? Of worden zulke middelen ook ingezet uit politieke of bedrijfseconomische motieven (om tegenstanders of concurrenten dwars te zitten)?

Reageer