[wiskunde] Bepalen van onderling ondeelbare getallen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Bepalen van onderling ondeelbare getallen

Beste,

Ik ben mij aan het voorbereiden op mijn toekomstige opleiding Burgerlijk Ingenieur. hiervoor maak ik enkele wiskundige oefeningen om een beeld te krijgen van de moeilijkheidsgraad. Een paar oefeningen kan ik echt niet oplossen. Zouden jullie de eventuele werkwijze en oplossing eens willen zeggen? Alvast bedankt.

Oefening 1.3

We noemen twee natuurlijke getallen onderling ondeelbaar als ze geen gemeenschappelijke delers hebben behalve 1. Dan bevat de lijst van de natuurlijke getallen 1, 2, 3, 4, ... , 2012 precies n getallen die onderling ondeelbaar zijn met 12. Bepaal n.

Berichten: 546

Re: Bepalen van onderling ondeelbare getallen

Welke priemdelers heeft 12? Welke getallen vallen dus af? Hoeveel blijven er dan nog over?
 
Voor de tweede oefening zijn er meerdere mogelijkheden. Ken je de vergelijking die die cirkel beschrijft? Kun je die omschrijven naar y en dan differentiëren?
Een andere mogelijkheid: de raaklijn staat loodrecht op de voerstraal naar dat punt. Wat kun je zeggen over de richtingscoëfficiënten van twee lijnen die loodrecht op elkaar staan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Bepalen van onderling ondeelbare getallen

1.3 Wat zijn de twaalfvouden in deze rij?
 
1.8 Maak een tekening ...

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Bepalen van onderling ondeelbare getallen

1.8 heb ik ondertussen al gevonden door de rico van M tot P te berekenen en dan het omgekeerde en tegengestelde te doen. Maar kan je dit eigenlijk ook doen met afgeleiden? 
 
1.3 En hoe ga je dan verder? Je kan toch moeilijk beginnen rekenen 12, 24, 36... er moet toch een formule/werkwijze voor bestaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Bepalen van onderling ondeelbare getallen

Opmerking moderator

 Om alles overzichtelijk te houden gelieve de tweede vraag in deze topic te behandelen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Bepalen van onderling ondeelbare getallen

Dries De Witte schreef: 1.3 En hoe ga je dan verder? Je kan toch moeilijk beginnen rekenen 12, 24, 36... er moet toch een formule/werkwijze voor bestaan?
 
Probeer het eerst eenvoudiger hoeveel 3-vouden vind je in de eerste 10 getallen, 1 t/m 10, dan in de eerste 100 getallen, probeer dit algemeen te maken ...

Reageer