[biologie] Afname van de biodiversiteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Afname van de biodiversiteit

Hallo ,
Ik moet tegen morgen een vraag beantwoorden vooraan in de klas.
De vraag luidt als volgt :
Leg uit hoe door toevoeging van nieuwe soorten de biodiversiteit toch kan afnemen. Geef ook een voobeeld.
 
Weet jij het antwoord ? laat het me dan snel weten
 
Alvast bedankt

Berichten: 247

Re: Afname van de biodiversiteit

Als ik jouw was zou ik eerst eens kritisch gaan kijken naar wat biodiversiteit is. Wikipedia (zelfs de NL-talige) geeft hier een best duidelijk beeld van. Biodiversiteit is een graadmeter voor de diversiteit van levensvormen. Als je logisch nadenkt zou je al kunnen verklaring waarom het toevoegen van nieuwe soorten de biodiversiteit zou kunnen laten afnemen.

Stel dat diersoort A wordt toegevoegd aan de Nederlandse natuur. Deze diersoort A voedt zich door te jagen op diersoorten B, C, D, en E. Hierdoor sterven diersoorten C en E uit wat leidt tot een afname van de biodiversiteit. Maar soorten kunnen ook gaan competeren op het gebied van voedselbronnen, leefgebied en nog veel meer. Er zijn nog veel meer redenen die tot afnamen van biodiversiteit kunnen leiden, dit is ook precies de reden waarom het gevaarlijk kan zijn om diersoorten (plantensoorten) uit het buitenland los te laten in de Nederlandse natuur. 

Reageer