[wiskunde] Grafisch rekentoestel defect: wat is een goede keuze ?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

Grafisch rekentoestel defect: wat is een goede keuze ?

Na velen jaren (ongeveer 10 jaar) valt mijn TI-84 Plus continu uit, ik heb de veertjes uitgerekt en de batterijen al vele malen op korte tijd vervangen; het werkt niet.
 
Binnenkort komen de examens eraan en dit wil ik graag hebben:
 
- Statistiek: dit is prachtig bij de TI-84 (dus dat heb ik nodig)
- apps: het periodiek systeem is een handige app als ik mijn periodiek systeem vergeten ben
- programmeren is knap lastig: hiervoor moet ik YouTube gebruiken en beperkt zich vaak tot abc formules en dingen die ik toch niet gebruik, dat zou dus wel beter kunnen met een handleiding die ik mis. (minpunt)
- levensduur batterij was oké
 
Veel is er in al die jaren niet veranderd: nu weet ik dat je wel een leuke custom layout op je GRM kunt kiezen en als je superveel geld wilt uitgeven heb je een toestel met schermverlichting maar deze is bijna dubbel zo duur als ik mij niet vergis. Dan heb je nog toestellen met een achtergrond zoals op je desktop, ook best leuk maar ik weet niet of het dan al die andere statistische functies ook heeft ?
 
Wat is volgens jullie qua prijs/kwaliteitsverhouding een goede keuze voor mij?
 
 
 
PS:
Ook qua prijzen en garantie weet ik het niet goed: even de Mediamarkt binnenstappen of kiezen voor een online winkel ?
 
Tegenwoordig wordt er zoveel in China en Korea gemaakt door outsourcing dat ik me best kan voorstellen dat het na 2 jaar opnieuw defect is, vandaar mijn vraag. (heb vele TI-84 van medestudenten gebruikt en bij de nieuwe TI-84 lijken de knoppen wat te haperen)
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg

Berichten: 772

Re: Grafisch rekentoestel defect: wat is een goede keuze ?

Ik gebruik al een tijdje de Ti nspire. Mijn toestel is nu zo'n 5 jaar oud en een perfect toestel. Je kunt het voor vrijwel alle opleidingen op hogeschool/universiteit gebruiken. Er zijn zeer veel functionaliteiten, zo is het toestel ook in staat om DV's op te lossen. Het koste vroeger zo'n 125 niet veel meer in vergelijking met de TI-84 dus. Terwijl wel beduidend meer functies aanwezig zijn.
Ik gebruik al een tijdje de Ti nspire. Mijn toestel is nu zo'n 5 jaar oud en een perfect toestel. Je kunt het voor vrijwel alle opleidingen op hogeschool/universiteit gebruiken. Er zijn zeer veel functionaliteiten, zo is het toestel ook in staat om DV's op te lossen. Het koste vroeger zo'n 125 niet veel meer in vergelijking met de TI-84 dus. Terwijl wel beduidend meer functies aanwezig zijn.

Berichten: 22

Re: Grafisch rekentoestel defect: wat is een goede keuze ?

Interessant !
 
Welk model loont de moeite:
TI-Nspire
TI-Nspire CAS
TI-Nspire CX
TI-Nspire CX CAS
 
Als ik het goed begrijp kun je differentiaalvergelijkingen ermee oplossen en bovendien heeft het toestel de mogelijkheid voor een Windows of Mac OS (mits licentie), zou ik dan ook programma's in javascript kunnen schrijven ?
 
Een rekenfout is snel gemaakt en fout is fout bij ons, zelfs als de beredenering juist was.
 
PS: moet dan wel even enkele js Tutorials volgen
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg

Berichten: 772

Re: Grafisch rekentoestel defect: wat is een goede keuze ?

Eerlijk gezegd zou ik niet weten welk type de beste is. Ik heb één van de eerste ti nspire's. De modernere ( dit zijn denk ik de cx versies) bezitten wat meer functies, maar zijn waarschijnlijk ook wel duurder. Ze bezitten ook een oplaadbare batterij en een kleurenscherm dacht ik. Mijn rekenmachine bezit geen functie om programma's te schrijven in javascript. Ik betwijfel echter of dit een meerwaarde is, aangezien je met de nspire geen programma moet schrijven om bvb een vierkantsvergelijking te schrijven, wat met de TI-84 wel noodzakelijk was.

Het oplossen van DV's is inderdaad erg handig, bij ons is het ook zo dat alles direct foutief is bij rekenfouten. Wat verder nog handig om te weten is: bepaalde universiteiten verbieden geavanceerde GRM's zoals de nspire, tenzij ze in examenstand worden geplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Grafisch rekentoestel defect: wat is een goede keuze ?

En pas op, dat hij voor bijna iedere opleiding te gebruiken is....niet waar. Er zijn al vele opleidingen van het gebruik van de NSpire afgestapt en hebben hem verboden. Daarbij is langzamerhand de gehele grafische rekenmachine aan het verdwijnen. Het zal mij niks verbazen als ook Wiskunde hem eruit gooit over een jaar of 5. De andere vakken hebben dat al besloten en binnen 2 jaar is hij op de VO-school nog enkel bij Wiskunde toegestaan.
 
Hij kan teveel.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 772

Re: Grafisch rekentoestel defect: wat is een goede keuze ?

Hij is wel degelijk voor vrijwel alle richtingen bruikbaar, zowel voor ingenieurs, chemici als wiskundigen. Het klopt dat vele universiteiten van de Ti nspire afgestap zijn. Deze GRM bezit echter een examenstandfunctie, waarin de GRM wel mag gebruikt worden, oa aan de universiteit Gent. Verder zie ik de grafische rekenmachine niet verdwijnen uit het wiskunde onderwijs. Voor wiskundig minder sterke richtingen is een GRM misschien niet noodzakelijk, maar voor vele sterk wiskundige richtingen is het verbieden ervan vrijwel niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Grafisch rekentoestel defect: wat is een goede keuze ?

Ah, natuurlijk. Dat zijn natuurlijk die wiskundige richtingen die er 18 jaar geleden niet waren. En nu wel tot de basisstof behoren???
 
Ja, voor gevorderden is een GR mogelijk noodzakelijk, maar het kan ook op vele andere manieren. Eigenlijk is het dan een erg tekortschietend dingetje. Gewoon een verzameling tabellen en misschien juist daardoor wel een erg Blackbox.
 
Ik vermoed dat wiskunde B/D hier in Nederland hier nog wel gebruik van gaat maken, maar meer ook niet, op het VO.
 
Maar voor nu werkt de NSpire gewoon goed. Informeer gewoon op je opleiding of het mag. En misschien wel nodig is? Want misschien kan je al voor een 10tje klaar zijn en velen gebruiken toch al die andere functies niet.
 
Wdeb
PS. Als dit zo door gaat, mmoet een modje het maar afsplitsen. 
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Grafisch rekentoestel defect: wat is een goede keuze ?

Verbieden is prima mogelijk en zou dergelijke richtingen wiskundig gezien alleen maar sterker maken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer