Springen naar inhoud

Gebrek aan ATP

• Log in om te kunnen reageren

Jaimyvv

Jaimyvv

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2014 - 20:43

Hallo allemaal,

Kan iemand mij uitleggen wat het effect is van een gebrek aan ATP op de natrium kalium pomp en de calcium pomp?

Mij lijkt het dat de membraanpotentiaal toeneemt, maar dan kom ik eigenlijk nog niet verder met mijn vraag.

Hier is één van de twee vragen waar ik op doel (ter verduidelijking)

Een patiënt krijgt opeens een afsluiting van een vertakking van de kransslagaders van het hart. Een deel van de hartspier krijgt hierdoor te weinig of geen bloed (ischemie)  waardoor ATP gebrek ontstaat en de Na+/K+-pomp in het celmembraan niet goed werkt.
-Wat zijn de gevolgen voor de transmembraanpotentiaal?
-Wat zijn de gevolgen voor de beschikbaarheid van de natriumkanalen bij het begin van de actiepotentialen?

-Wat zijn de gevolgen voor het beloop van de actiepotentiaal?

-Hebben deze veranderingen gevolgen voor de goede werking van het hart?

Weet iemand de antwoorden op deze vragen? Ik moet een soortgelijke vraag ook beantwoorden voor de calciumpomp, en wil dit hoofdstuk graag snappen!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5815 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2014 - 18:22

Hoe ver ben je zelf al gekomen qua redeneren? Je zegt dat het potentiaalverschil toeneemt, waarom?

Laten we met de natrium-kaliumpomp beginnen; als je weet hoe de natrium-kaliumpomp fungeert, kun je bovenstaande vragen zelf wel beantwoorden me dunkt. Als tip geef ik je de 3 belangrijkste processen in het handhaven van de potentiaal:
1) Door concentratiegradiënt een netto influx van natrium en efflux van kalium (passief transport)
2) Door de spanningsgradiënt een netto influx van natrium en influx van kalium (passief transport)
3) Door de natrium-kaliumpomp een netto ... van natrium en ... van kalium (actief transport)

Dan mag je bij puntje 3 invullen of er influx en/of efflux is.

En dan kun je beredeneren wat er gebeurt als puntje 3 wegvalt en je de eerste 2 overhoudt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

kimberly

kimberly

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2014 - 12:22

Haai Jaimy heb jij uit die vraag een antwoord gekregen? ik heb nu dezelfde vraag en ik kom er maar niet uit. alvast bedankt 

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 november 2014 - 12:23

Opmerking moderator :

En heb je iets geprobeerd met bovenstaande tips van anusthesist?

Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

kimberly

kimberly

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2014 - 13:23

Jaa dat heb ik gedaan maar daar werd het niet bepaald duidelijker door. en het had niet een antwoord op de gegeven vragen, wat wij dus niet snappen. of althans ik op dit moment

Jaimyvv

Jaimyvv

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2014 - 17:43

Hoi Kimberly.

Helaas, ik snap het eigenlijk ook nog steeds weinig. Waarschijnlijk pas wanneer ik het hele antwoord weet. Het is wel balen, want hiermee moet ik nog veel meer doen !
Als je toevallig toch op een antwoord komt, kun jij me dan berichten? Dat zal ik ook doen.

Groetjes Jaimy

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5815 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2014 - 21:57

Jaa dat heb ik gedaan maar daar werd het niet bepaald duidelijker door. en het had niet een antwoord op de gegeven vragen, wat wij dus niet snappen. of althans ik op dit moment

Wat vul je -zoals ik vroeg- bij puntje 3 in qua influx en efflux?

Laten we hiermee beginnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5815 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2014 - 08:02

Apart dat het nog steeds niet duidelijk is, want het is een kwestie van logisch redeneren en weten wat de Na/K-pomp exact doet (en dat laatste hebben jullie klaarblijkelijk nog niet in de smiezen).

Het pompt 3 natriumionen uit de cel tegen 2 kaliumionen in de cel, om de concentraties gelijk te houden (want zoals je uit mijn 1ste post kon halen, gaat er dankzij de concentratiegradiënt én spanningsgradiënt alleen natrium de cel in). Zonder die pomp zit dus je hele cel vol met alleen natrium.

Het draagt bovendien bij aan een negatievere lading binnen de cel, doordat er meer positieve ionen uitgaan dan in (3 uit en 2 in).

Zonder pomp krijg je dus:
1) Meer natrium in de cel (helemaal na een actiepotentiaal) dus meer gedepolariseerd.
2) Een cel die positiever geladen is aan de binnenkant doordat er minder positieve ionen worden uitgepompt dus nog meer gedepolariseerd.

Met deze gegevens kun je alle vragen prima beantwoorden.

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures