[scheikunde] Concentratiegrootheden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

Concentratiegrootheden

beste,
 
wie kan me helpen bij het oplossen van deze vraag:
Wat is de molaire breuk van natruimcarbonaat in een 0.500 M natruimcarbonaatoplossiing? De densiteit van zuiver natruimcarbonaat bedraagt 2.520 kg/l
 

Berichten: 772

Re: Concentratiegrootheden

De molaire breuk. Staat dit zo in je cursus vermeld? Ik denk niet dat dit bestaat.

Berichten: 107

Re: Concentratiegrootheden

het staat leterijk in de opgave

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Concentratiegrootheden

michanicalengineer schreef: het staat leterijk in de opgave
Tsja, vertrouw ik dat antwoord dan nog wel???
 
Maar, ik vermoed wel dat ik weet waar het om gaat. Is het misschien de molfractie? In de ex-zuidelijke Nederlanden hebben de mensen nogal de neiging om anderstalige begrippen letterlijk te vertalen, alsof Google het voor ze moet doen...
 
Dus dan wil je weten hoeveel mol stoffen er aanwezig zijn en hoeveel mol natriumcarbonaat er is. En die delen op elkaar.
 
Ik begrijp enkel niet waar die dichtheid dan voor is. Stond er nog een gegeven over de dichtheid van de 0,500 M natriumcarbonaatoplossing? Want dan kan je uitrekenen hoeveel water er aanwezig is.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 107

Re: Concentratiegrootheden

dichtheid zie boven

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Concentratiegrootheden

Molaire breuk is inderdaad molfractie, net zoals "densiteit" dichtheid is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Concentratiegrootheden

michanicalengineer schreef: dichtheid zie boven
Je begrijpt mij niet. Om de molfractie uit te rekenen, moet je weten hoeveel mol er van iedere stof is.
Met redelijke aanname heb je volgens mij helemaal niets aan de gegeven dichtheid hier. Behalve als je misschien er nog een dichtheid bij hebt gekregen.
 
Zo niet, dan van al de stoffen het aantal mol berekenen en dan de molaire breuk. Kom maar op met een oplossing, kijken wij wel of het goed gaat.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer