[scheikunde] Halfreactie van nitraat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

Halfreactie van nitraat

Hallo iedereen,
 
Ik heb overmorgen voortentamen van Scheikunde en ben nu hard aan het oefenen, wie kan mij helpen met het volgende:
 
Volgens de milieu-adviseur wordt nitraat omgezet in onschuldige stikstofgas.
 
in de vergelijking van de halfreactie van nitraat bij deze omzetting komen, behalve de genoemde deeltjes ook H+ en H2O voor.
geeft de vergelijking van deze halfreactie van nitraat.
 
 
de uitwerking:
 2NO-3 + 12H+ + 10é --> N2 + 6H2O
 
Ik snap nu niet waarom er 10é worden opgenomen en niet 12? want in tabel 48 van Binas zie ik dat het aantal H+ en aantal é gelijk zijn, daarom zou ik denken dat er 12é worden opgenomen. en wat ik ook niet snap is, welke lading de N heeft in NO3- (denkt zelf 3+)
 
heel erg bedankt!
 
GE
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Halfreactie van nitraat

Het heeft niets te maken met dat het aantal protonen en elektronen gelijk moeten zijn (hoe verklaar je anders reacties van stoffen zoals permanganaat?), maar dat de lading voor en na de pijl gelijk moeten zijn.
 
Voor de pijl:
  • Lading van nitraat: 2x -1
  • Lading van protonen: 12x +1
  • Lading van elektronen: 10x -1
 
Totaal: 0
 
Na de pijl:
  • Alles neutraal
Totaal: 0
 
Kijk je naar nitraat zelf en wel naar het OG, dan zitten er aan de stikstof 3 zuurstoffen die elk 2 negatieve pootjes hebben (oxidatiegetal van -2). Het ion heeft zelf een negatieve lading, dus dan valt een pootje al weg. Dan moeten er nog 5 negatieve pootjes gecompenseerd worden. Dat doet de stikstof met 5 positieve pootjes, wat betekent dat stikstof voor de pijl een OG van +5 heeft.
 
Na de pijl is het diatomige stikstofmolecuul neutraal, wat betekent dat beide gelijke atomen dit ook zijn. Her OG van N in N2 is dan 0.
 
Totaal neemt elke N en dus elk nitraation een totaal van 5 - 0 = 5 elektronen op.

Berichten: 228

Re: Halfreactie van nitraat

Thanks voor je hulp, had er niet aan gedacht om te kijken of  de totaal ladingen en uitkomst 0 te krijgen :)

Berichten: 228

Re: Halfreactie van nitraat

oke... ik kom nu een andere opgave tegen waarbij het antwoord luidt:
 
SO42- + 9H+ + 8é --> HS- + 4 H2O
 
waarom is hier 8é gebruikt?
 
voor de pijl heb je 1 x 2- = 2-
en 9+ dus dan zou aantal é toch 7 moeten zijn?
 
 
stressss denk dat ik het toch niet snap :(

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Halfreactie van nitraat

Nee hoor, je snapt het wel.
 
Het idee dat de lading net nul was aan beide kanten en dat dus een regel was, is niet juist.
 
De regel dat vooraf dezelfde deeltjes aanwezig moeten zijn als achteraf, die geldt  nog steeds. En een uitwerking daarvan is dat de lading vooraf gelijk moet zijn aan de lading achteraf. Want er kunnen geen deeltjes en dus geen ladingen verdwijnen of bijkomen.
 
Dus die nul van net was maar toeval, toevallig.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Halfreactie van nitraat

Ladingsbalans voor de pijl:
-2 +9 = +7
 
Ladingsbalans achter de pijl:
-1
 
Om van +7 naar -1 te gaan moet je toch 8e- toevoegen, niet?
 
 
G.E schreef: stressss
 
Doe morgen rustig en het loopt als een trein ;). Succes!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 228

Re: Halfreactie van nitraat

Wdeb schreef: Nee hoor, je snapt het wel.
 
Het idee dat de lading net nul was aan beide kanten en dat dus een regel was, is niet juist.
 
De regel dat vooraf dezelfde deeltjes aanwezig moeten zijn als achteraf, die geldt  nog steeds. En een uitwerking daarvan is dat de lading vooraf gelijk moet zijn aan de lading achteraf. Want er kunnen geen deeltjes en dus geen ladingen verdwijnen of bijkomen.
 
Dus die nul van net was maar toeval, toevallig.
 
Wdeb
haha vond het wel logisch klinken eigenlijk ;) nja jammer dat het niet zo is,
Bedankt voor je hulp :)
Kravitz schreef: Ladingsbalans voor de pijl:
-2 +9 = +7
 
Ladingsbalans achter de pijl:
-1
 
Om van +7 naar -1 te gaan moet je toch 8e- toevoegen, niet?
 
 
 
Doe morgen rustig en het loopt als een trein ;). Succes!
yea! nu snap ik het
 
Ik hoop dat het goed komt, morgen hele dag oefenen :o  :o
 
Thanks voor je hulp ;)

Reageer