Springen naar inhoud

Foute magnetische potloodstift

• Log in om te kunnen reageren

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3041 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2014 - 21:28

Op youtube zag ik een video van een potloodstift die afgestoten wordt door een magneet, doordat grafiet diamagnetisch is.

Ik probeerde het zelf met een afgebroken potloodpunt maar die wordt aangetrokken door de magneet. Wat is er mis met mijn potlood?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 november 2014 - 22:35

het zou aan de hardheidsgraad van het potlood kunnen liggen.

bestaat het potlood geheel uit grafiet , dan is het potlood zeer zacht (9B)

naarmate het potlood een grotere hardheidsgraad krijgt zit er meer klei in het grafiet gemengd.

en klei bevat(volgens het internet) minuscule ferromagnetische deeltjes.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3041 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2014 - 23:10

Dat is een mooie verklaring, maar ik heb nu een paar andere potloden getest en zo simpel is het niet.

Vergelijking van 2B en 4B van hetzelfde merk: 4B wordt aangetrokken, 2B reageert helemaal niet. Het hardste potlood (2B) dat de meeste klei zou bevatten wordt niet aangetrokken. Misschien kiest dit merk voor elke hardheid een andere kleisamenstelling?

Op youtubefilms schijnt men bij diamagnetisme-demonstraties een voorkeur voor vulpotloodstiftjes te hebben. Ik heb er eentje gevonden, van onbekende hardheidsgraad, maar die wordt ook aangetrokken. Ik heb nog geen potlood gevonden dat afgestoten wordt.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 november 2014 - 23:57

Net even wat getest. Ik heb twee identieke buisjes met vulpotloodstiften. De ene soort wordt aangetrokken, de andere afgestoten.

Op de buisjes staat helemaal geen tekst en ik weet ook niet meer waar ik ze vandaan heb. Als ik er mee schrijf lijken ze beide even hard, vermoedelijk HB.

Elektrische weerstand is ook praktisch gelijk, over de hele lengte van de stift gemeten ongeveer 5 ohm.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 november 2014 - 02:30

Dat zou best kunnen. Over het algemeen is ferromagnetisme veel sterker dan diamagnetisme - een minimale verontreiniging met ferromagnetsich materiaal overschaduwd de diamagnetische effecten.

Daarnaast is diamagnetische afstoting een effect dat je bij niet-supergeleidende materialen eigenlijk alleen voelt als je probeert een magneet te bewegen tov een dergelijk materiaal. Het is zelden sterk genoeg om zwaartekracht te overkomen, tenzij je bijzonder sterke magneten gebruikt en lichte diamagnetische materialen. Een schijfje grafiet kan netaan zweven boven een paar sterke neodymium magneten, maar de gemiddelde potlootstift niet.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures